iklaneka

Followers

Segala karya dalam BLOG ini adalah milik penuh Nuril Bahanudin dan penulis langsung TIDAK pernah memberi kebenaran kepada mana-mana penulis di blog lain untuk mengulang cetak karya di dalam blog ini untuk disiarkan di blog MEREKA, Jadi kepada penulis2 blog yang telah mengambil, menyalin, atau mencetaknya semula, diharaplah dapat MEMADAMKANnya daripada blog anda, sebelum sebarang tindakan undang-undang diambil kepada anda. Terima Kasih atas segala kerjasama yang telah diberikan.

Pageviews

Saturday, December 19, 2009

Novel : Ku Relakan Cinta Ini Bertamu[ 13 ]


"Hai mama selamat pagi.." ucap Suraya sambil tersenyum memandang ke arahnya tatkala dia melangkah masuk kedalam office yang telah hampir seminggu di tinggalkan.. gara-gara Daniel memaksa dia mengambil cuti..

"Selamat pagi Su.. banyaklah kau punya mama.. hisy tak sedar ke kau tu dah tua ada hati nak panggil aku mama.." dia membalas usikan Suraya, lama rasanya tidak bergurau dengan temannya yang satu itu.

"Kau dah sihat ke Qish? baby meragam tak?"

"Sihat dah Su alhamdulillah.., alah biasalah awal-awal kandungan memang manja sikit.. kau rindu aku tak Su sepanjang aku cuti ni?" dia menyoal mengusik, kalau tak mengusik bukan Balqishlah namanya.

"Heh tak ada maknanya aku nak rindukan kau, dari aku rindukan kau baik aku rindukan cik abang aku tu lagilah berbaloi-baloi.." Suraya menghampirinya siap menarik kerusi duduk dihadapan mejanya lagi, tu tak lain tak bukan nak mengorek rahsialah tu, macamlah aku tak tahu.

"Daniel baik tak dengan kau Qish? dia jaga kau elok tak? dia masih ada mabuk macam dulu ke?" dia bertanya ambil berat, risau juga kalau-kalau Daniel mengabaikan temannya tak mengendahkan Balqish dalam keadaan Balqish yang masih tidak berapa stabil lagi tahap kesihatannya.

"Dia baik dengan aku setakat nilah, alah baru beberapa hari aku dengan dia, belum terserlah lagi perangai sebenarnya, so aku belum menilai dia sepenuhnya cuma apa yang aku pasti dia ambil berat dengan baby ni, tiap-tiap malam mesti suruh aku minum susu siap paksa lagi kalau aku enggan.. huh tu saja perangai dia yang aku tak berapa nak tahan.."

"Wow.. bestnya tak sangka caring juga dia dengan kau, kalau macam tu tak adalah aku nak risau lagi, kau pun dah ada orang yang jaga dan tengok-tengokkan kau.."

"Yalah Su, caring sampai merimaskan aku, benci tau.."

"Hehe jangan kata begitu Qish, orang kata kalau benci nanti lama-lama jadi sayang tau..."

"Yalah tu Su, berkasih-kasihan dengan Daniel? macam mustahil saja, aku ni kalau dibandingkan dengan teman-teman wanitanya, macam langit dengan bumi tau, aku ni manalah reti sangat pakai high heel, kalau setakat 2 inci tu tak apalah, tapi kekasih si Daniel tu hah yang 5 inci pun diaorang pakai, pakaian mereka semuanya berjenama, wajah mereka semua bertempekkan make up, perfume yang mereka pakai aku rasa sebulan gaji aku pun belum tentu aku mampu membelinya.. hai.. orang katakan jangan kita nak berangan benda yang mustahil bagi kita, kalau tak jadi nanti kita yang siksa Su.. so sebelum perasaan aku melebih-lebih baik aku kawal dulu, tak mahu aku menanggung risiko, biarlah hubungan kami ni berterusan atas tanggungjawab pada anak ni.." perlahan dia mengusap perutnya yang masih belum nampak sangat perubahannya.

"Jangan kata macam tu Qish, sekurang-kurangnya kau kena mencuba, ialah mana tahu memang benar telah tersurat jodoh engkau dengan dia, tu sebab Tuhan temukan engkau dengan dia walaupun dalam keadaan kau tak bersedia."

"Aku bukan sengaja nak kata begitu, cuma kadang-kadang kita kena berbalik pada realiti, kalau pipit masakan boleh bersama dengan merak.."

Daniel.. entah apalah perasaan dia yang sebenarnya pada aku, rasanya sepanjang pernikahan ini masing-masing memang bawak diri sendiri buat hal masing-masing, belum pernah mereka duduk semeja membincangkan mana hala tuju hidup mereka. Ikhlaskah lelaki itu menerima aku dalam hidup dia dan aku, bagaimanakah pula perasaan aku padanya? siapa dia yang sebenarnya gaya dia penampilan dia memang kadang-kadang bersahaja, berapa pula adik beradik dia? kerja apakah dia? rasanya masih banyak yang aku masih belum tahu tentang dia dan nampaknya kami memang perlu berbincang, sampai bila mesti begini kalau masing-masing ikutkan ego, aku tak mahu anak ini yang menjadi mangsanya nanti, aku mahu anak ini membesar dengan kasih sayang yang cukup dari aku dan papanya.

"Qish kau ok? tiba-tiba pula terdiam, kau terasa ke dengan apa yang aku kata ni? aku minta maaf, aku bukan sengaja nak buat kau terasa cuma aku nak kau buat pilihan yang terbaik pada diri kau dan aku nak tengok kau bahagia, kau kawan aku yang paling rapat, tentu aku akan rasa bahagia kalau tengok kau bahagia, lagi pun aku tak rasa Daniel tu teruk, mungkin perangai dia yang terlebih sosial tu yang membuatkan kita menganggap dia teruk dulu, tapi aku ada nampak sifat tanggungjawab yang tersembunyi dalam diri dia, aku dapat lihat betapa risaunya dia waktu aku telefon beritahu dia yang kau pengsan, muka dia nampak tegang pandang si Haizam tu bila aku kata si Haizam tu bos kita, dia macam tak puas hati saja.. "

Daniel risau? mungkin ada benarnya, lihat saja contohnya dirumah tu, buat itu tak boleh, buat ini tak boleh, ada saja yang ditegah kadang kala dia naik rimas.

"Terima kasih Su, aku tak marah pun, aku hargai apa yang kau nasihatkan tu, insyaALLAH aku akan belajar jadi isteri yang baik tapi kau faham-faham sajalah kami masih muda belum nak matang sangat jadi kadang-kadang perangai pun macam budak-budak sikit, benda kecil pun boleh jadi gaduh kadang tu tapi aku akan belajar mengawalnya."

Tersenyum Suraya mendengarnya, dia memandang wajah temannya itu, Balqish memang sedikit kebudakan, kena marah dengan bos pun kadang tu dia buat tak tahu saja sampai bos mereka dah tak mampu nak kata apa.

*******

"Daddy busy? Boleh Niel masuk?" pintanya kepada Tan Sri Darwish dan lelaki itu hanya mengangguk membenarkan.

"Ada apa nak jumpa daddy ni? kenapa air muka keruh saja tak sihat lagi ke? mata kamu tu dah sembuh ke?" pagi-pagi lagi muka dah nampak layu semacam.

"Sihat dah daddy, saja nak jumpa daddy, lama rasanya kita tak berbual berdua kan?"

"A'ah.. kamu tu sibuk sangat sampai tak ada masa untuk daddy kan.." ada nada berjauhan di sebalik bicara itu.

Memang dia akui, semenjak balik Malaysia dia memang jarang melekat dirumah, apatah lagi semenjak mengambil kuputusan untuk hidup sendiri kononnya untuk berdikari namun hakikatnya adalah untuk lebih memudahkan pergaulan dirinya.

"Daddy ni.. tolonglah jangan buat ayat yang boleh jadikan Niel serba salah tau.."

"Eh.. marah daddy pula, hakikatnya begitu kan..? ni cuba cerita nak apa dengan daddy ni sampai tiba-tiba nak berdating dengan daddy ni?"

"Tak adalah daddy.. Niel cuma nak tanya dengan daddy, waktu mummy mengandungkan Niel dulu macam mana keadaannya ek? daddy ada jaga permakanan mummy? mummy ada mengidam apa-apa ke atau ada mabuk-mabuk?" dia bertanya menyelidiki.

"Aik lain macam saja soalan kamu ni Niel? kenapa kamu dah teringin nak anak ke?" hairan.. tiba-tiba tanya pasal wanita mengandung, dah gian nak jadi ayah ke si Niel ni.

"Tak adalah Niel tanya ni.. sebab ada kawan Niel, isterinya pregnant first baby, tak ada pengalaman lagi.. tu yang saja-saja tanya daddy.."

"Oh.. daddy ingatkan kamu tadi yang teringin nak ada anak.. hai.. nampak gayanya lambat lagilah daddy nak terima cucu.."

Terdiam dia mendengar kata-kata daddynya itu, ikutkan hati sekarang juga mahu diceritakan tentang situasi dirinya, namun dia masih belum bersedia.

"Waktu mengandungkan kamu dulu, mummy kamu manjanya alahai.. silap sedikit rajuknya berhari-hari sampai daddy ingat mummy mengandung anak perempuan, nasib kamu keluar tak kuat merajuk, kalau mabuk-mabuk tu biasalah awal-awal waktu hamil tu memang teruk sikitlah, daddy dulu waktu kamu baru 2,3 bulan dalam kandungan langsung tak boleh nak dekat dengan mummy kamu tu, sebab dia tak tahan bau perfume daddy, loya katanya.. hai memang pening kepala waktu tu, tu sebab orang kata perempuan mengandung ni sensitif dan memang kena jaga sungguh perasaannya.."

"Susah juga ya daddy dengan orang yang mengandung ni.." hai macam manalah aku nak menjaga Balqish ni, mesti kena banyakkan sabar dengan kerenah dia yang banyak ragam tu, sekarang pun aku dah naik pening kepala dengan celoteh dia yang ada saja nak membantah apa aku kata.

"Tulah, tu sebabnya syurga tu bawah telapak kaki ibu, sebab bertapa sukarnya pengorbanan seorang ibu membawa perut sembilan bulan sepuluh hari sebelum melahirkan seorang anak ke dunia, belum lagi sakit nak bersalin, boleh hilang nyawa tau.. tu sebab daddy sayang sangat dengan mummy kamu, sebab daddy menghargai pengorbanan dia bertarung nyawa nak melahirkan zuriat daddy walaupun mummy kamu banyak kerenah tapi bagi daddy itulah kelebihan dia.."

"Niel tau tak orang perempuan ni bagi mereka sakit bersalin tu seolah hilang bila melihat seorang anak yang lahir dalam keadaan sihat.. tapi sayang mummy kamu tak dapat mengandung lagi selepas mendapatkan kamu.. " keruh sedikit wajah daddynya ketika menucapkannya, mungkin daddy menginginkan anak lebih dari satu namun apakan daya... tak ada rezeki..


*********

"Tak guna punya jantan entah perempuan mana pula yang diusungnya, siap bawa balik kerumah lagi..." Zila membentak kasar geram bila teringat peristiwa Daniel menghalaunya di hadapan seorang perempuan yang tak dikenalinya, dan bertambah sakit hati bila lelaki itu memandang dirinya seolah tidak berperasaan seolah tiada rasa mesra seperti dulu.

Mesti perempuan tu dah guna-guna si Daniel tu, macamlah aku tak tahu perangai orang yang berasal dari kampung ni, suka sangat guna bomoh.. kalau muka tu lawa tak apalah juga, memang patut pun aku ingat dia maid, tapi tak lawa pun Daniel tetap datang dekat dia, isk tak boleh jadi ni aku kena rampas dia balik..

Sakit hati betul bila melihat perempuan itu tersenyum kearahnya seolah megah bila melihat dia di suruh pergi, tiada kata manis yang terlahir dari mulut lelaki itu melainkan bentakkan kasar menyuruh dia pulang berbeza sungguh dengan dulu lelaki itu rela menghabiskan masa bersama membelai dirinya penuh kasih, berbicara dengannya dengan bicara yang lembut dan indah..

"Daniel we need to talk.." tanpa mengucap salam mahupun hello dia terus memuntahkan bicara bila panggilannya di jawab.

"Nak apa ni Zilla? I busy ni.. lain kalilah.." malas nak melayan kerenah gadis itu.

"I tak kira, siapa perempuan tu?"

"Perempuan mana pula ni Zilla?"

"Perempuan dekat rumah you hari itulah.."

"Perlu ke I jawab soalan you tu Zilla? lagi pun kita bukannya ada apa-apa dan I berhak untuk bersama dengan mana-mana perempuan pun... my wife pun tak bising kenapa you sibuk-sibuk..?"

"Wife??? ulang balik apa you cakap tadi?" macam tak percaya apa yang terlahir dari bibir lelaki itu dan menampan di pendengarannya.

Alamak.. baru Daniel tersedar dia terlepas cakap dengan Zilla.. habislah kali ni.. rahsia dah tak jadi rahsia lagi.

"You dah ada isteri? bila you kahwin? kenapa I tak tahu ni?" lagilah berang, lelaki yang disangka bujang rupanya sudah beristeri.

"Penting ke untuk you tahu urusan I? beginilah Zilla, perempuan yang you jumpa hari itu yang you kata bingai tu, yang you panggil maid tu, sebenarnya isteri I, kami baru nikah dekat dua bulan yang lalu dan dia tengah mengandung sekarang ni dan I harap lepas ni you jangan kacau hidup I lagi, I tak pernah ada perasaan dengan you dan I berkawan dengan you sebab nak mengisi masa I saja, sekarang hidup I dah ada tanggungjawab.. harap you faham dan I minta maaf andai I melukakan you.."

"Sampai hatikan you buat I begini.." serak kedengaran suaranya, berkecai harapan ingin bersuamikan lelaki yang bakal mewarisi seluruh empayar Darwish itu.

Perempuan itulah dia.. sikit-sikit menangis sajalah kerjanya.. siapa suruh cepat sangat perasaan, dia ingat bila lelaki rapat dengan dia bermakna lelaki itu cintakan dia, mudah sangat tewas dengan emosi, yang sakit diri sendiri juga.. talian dimatikan, tak peduli apa yang terjadi pada Zilla, bukan tanggungjawab dia untuk menjaga perasaan gadis itu.. banyak lagi perkara penting yang perlu dilangsaikan selain memikirkan tentang Zilla.

Waktu pejabat pun sudah sampai ke penghujungnya dan teringat pula janjinya pada Balqish untuk membelikan sebuah buku masakan.. kelakar sungguh rasanya, rupanya Balqish tak pandai memasak..

Tersenyum terkenang peristiwa malam tadi...

"Qish.. aku laparlah.. boleh tak kau masak sesuatu untuk aku?" dia meminta dan Balqish tanpa banyak suara terus menuju ke dapur sedangkan waktu itu mereka sedang menonton televisyen di ruang rehat..

"Awak saya dah siap masak.. " ujar Balqish setelah hampir 15 minit menghilang didapur..

"Aik cepatnya.. kau masak apa Qish?" hairan, dia ni biar betul.. isk...

Dan gadis itu hanya mengangguk dengan senyum yang melebar di wajahnya hingga membuatkan dirinya tidak sedap hati. Isy apalah yang dibuatnya, entah-entah dia nak kenakan aku, dia bukannya betul suka sangat cari pasal dengan aku..

Tudung saji diatas meja dibukanya dan alangkah terkejutnya dia bila melihat apa isinya.. wajah Balqish direnung geram..

"Megi saja yang kau masak? kan ada barang-barang dalam peti ais tu? aku ingat kau masak gulai ke apa ke?"

"Saya tak reti masaklah awak.. macam mana saya nak masak.. lain kali sediakan buku masakan barulah suruh saya masak, lagipun tu bukan megi kari biasa tau, saya siap letak udang, sotong, telur dan sayur-sayuran.. awak makan ek, nanti masuk angin pula perut awak tu.. saya juga yang susah hati tengok awak sakit nanti"

"Amboi pandai kau nak ambil hati aku kan.. esok aku beli buku masakan tapi kalau tak pandai masak juga tak taulah aku, memang kau kena pergi kelas masakan.. hai dah nak jadi mama pun tak reti masak lagi.. apalah kau ni.."

Balqish hanya tersengeh mendengar kata-kata lelaki itu, dalam asyik kutuk-kutuk dirinya habis juga semangkuk megi itu..

Qish.. Qish.. aku tak tahu siapa kau sebenarnya tapi aku rasa aku dah mula suka sikap kau yang lurus-lurus tu.. agaknya kita memang ditakdirkan bersama ke? kau tak cantik macam perempuan-perempuan yang pernah aku dampingi dulu, tapi... kau macam ada sesuatu yang menarik perhatianku.. tapi apa ya? mungkin sikap kau kot.. tak hipokrit.. aku senang dengan sikap kau yang itu.

6 comments:

Anonymous said...

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
suke2...nk lg.huhuhu jgn lama2 ya

Kiara said...

sweeeeeetttt
smbung cepat2 ye =)

Anonymous said...

bestnye.. suke ler.. nk lagi.....hehehehe

sinichies_girl88 said...

wah wah wah...
best..best..
sambung lagi hik hik hik..
tak sabar,klu boleh hari-hari
nk n3 hehhehe
:)

hana_aniz said...

huhuhu..
bila masing2 nk start jeles n ske sama ske ni??
sambung cepat2 kak nuril.

Sha said...

waaahh..sukenye..
smbg agi yer..