iklaneka

Segala karya dalam BLOG ini adalah milik penuh Nuril Bahanudin dan penulis langsung TIDAK pernah memberi kebenaran kepada mana-mana penulis di blog lain untuk mengulang cetak karya di dalam blog ini untuk disiarkan di blog MEREKA, Jadi kepada penulis2 blog yang telah mengambil, menyalin, atau mencetaknya semula, diharaplah dapat MEMADAMKANnya daripada blog anda, sebelum sebarang tindakan undang-undang diambil kepada anda. Terima Kasih atas segala kerjasama yang telah diberikan.

Pageviews

Thursday, January 28, 2010

Novel : Ku Relakan Cinta Ini Bertamu[23]

"Ha hari ni Balqish mula kerja balik kan Suraya?" soal Haizam bila dia terlihat Suraya yang sedang menyusun kertas yang sedikit berselerak diatas meja kerjanya itu.

"Kalau ikut yang si Qish kata, hari inilah dia mula kerja balik boss, tapi... tak taulah betul ke tidak, yalah ni pun dah jam berapa, tapi tak nampak pun kelibatnya lagi dekat office ni.."

"Agaknya dia lambat sikitlah tu, ha nanti kalau dia dah datang, suruh dia masuk bilik saya ya Suraya.." pesannya.. hai lama tak menatap wajah itu terasa rindu pula.. kesian Yasmin kenapa perasan yang wujud terhadap Balqish tidak sama dengan perasaan yang wujud terhadap Yasmin... sampaikan kadang-kadang dia tidak faham dengan dirinya sendiri.

"Ok boss.." awal-awal lagi dah mencari si Qish.. taulah staff kesayangan.. eh.. siapa pula yang call aku pagi-pagi ni.. Suraya kehairanan bila telefon bimbitnya berbunyi meminta perhatian.. isy mana pula perginya phone ni.. mulutnya terkumat kamit sambil tangannya menggagau dalam beg tangannya.

Haa.. panjang umur.. baru tadi aku sebut pasal dia, ni dah pun call..

"Morning mama.."

"Morning Su... Ha'ah yalah kau punya mama kan.."

"Hehehe Qish takkan tu pun nak marah.. ni kenapa kau call aku? kau nak masuk lewat ke? kenapa? kereta kau sangkut dengan traffic ke?"

"Bukan nak masuk lewat Su, tapi tak masuk langsung kot.. huhu aku rasa aku terpaksa cutilah hari ni.."

"Hah? cuti? awatnya? sakit lagi ke? " risau pula rasanya.

"Taklah... bukan aku yang sakit, tapi ni si Daniel ni tiba-tiba pulak boleh demam, semalam sihat walafiat saja aku tengok.. pelik sungguh.."

"La... Daniel pula yang tak sihat.. macam-macamlah korang berdua ni.."

"Tulah.. nak buat macamana Su, nak tinggalkan dia sorang diri dekat rumah ni rasa macam tak sampai hati pula.. karang kalau apa-apa jadi aku juga yang menyesal tak sudah.."

"Aku rasalahkan Qish, mesti dia demam sebab dia penat jaga kau tu, tak cukup rehat.. adillah ni kan, hari tu kau sakit dia jaga kau, sekarang kau pulak jaga dia... kira serilah tu.."

"Agaknyalah.. tapi badan dia panas sangatlah Su, risau aku.. dahlah aku ajak pergi klinik dia tak mahu.."

"Kau dah bagi dia makan ubat belum tu Qish?.."

"Macamana aku nak bagi dia makan ubat, kejut pun tak nak bangun.. hisy susahlah jaga dia ni.. dahlah keadaan aku tengah macam ni.. dia pula tak sihat.. hurm dugaan sungguh.."

"Beginilah kau banyak-banyakkan sabar ya Qish, kau tu pun jangan lasak sangat.. jangan cuai.."

"Oklah Su, kau kirim salam dekat Encik Haizam tu, kata aku terpaksa cuti.. ni aku ada kerja sikit.. nak masak.. lepas tu nak paksa bapak budak tu makan..hehe.."

"Eh bapak budak kau panggil dia.. haha macam-macamkan korang berdua ni.. yalah mama budak.. tadi awal-awal lagi boss pesan kalau kau dah datang dia nak jumpa kau, agaknya dia rindukan kau tu.. kesian dia kempunan nak jumpa kau hari ni.. alahai.."

"Tulahkan.. "

Hai perasaan pergilah.. aku tak sepatutnya fikirkan pasal lelaki lain sedangkan aku ni telah dimiliki walaupun bukan atas dasar cinta sekalipun.. aku kena belajar terima dia dalam hidup aku ni, bukannya lelaki lain.. jangan sebab ikutkan perasaan aku ni, nanti anakku ini membesar tanpa papanya di sisi..

"Hello Qish.. kau masih ada ke dekat sana tu..???" soal Suraya bila agak lama Balqish terdiam..

"Ya.. aku masih ada ni, Oklah Su, bye.. pergilah sambung siapkan kerja.."

Hai agaknya apalah yang bermain dalam hatinya tu.. Suraya mengeluh perlahan.. belas juga kadang-kadang mengenangkan nasib temannya itu, tak satu-satu.. ada saja yang menimpanya.. aku harap kau tabah menempuh hari-harimu Qish.. bisiknya perlahan, selepas mematikan talian.. dia tahu Balqish mungkin tidak mendengar apa yang dibisiknya, tapi itu tak penting.. apa yang penting bagi dirinya ialah sokongan dari dirinya sendiri untuk mengiringi hari-hari yang Balqish bakal tempuhi pada masa akan datang.

Kau tak pernah keseorangan.. percayalah.. aku sentiasa untuk menyokong jatuh dan bangun kau Qish..

********

Masih tidur lagi.. hurm dah pukul berapa ni.. dia ni tak mahu bangun ke? Balqish melangkah perlahan memasuki bilik itu sambil kedua tangannya menatang dulang berisi bubur nasi yang masih panas berwap petanda baru siap di masak.

Perlahan-lahan dulang itu diletakkan ke atas meja kecil yang terdapat di situ.. dia bangun perlahan.. pinggang terasa sedikit sengal, biasalah semenjak kandungannya semakin membesar ni, tubuhnya sering lenguh-lenguh.. perlahan kakinya melangkah menuju ke arah tingkap, menyelak langsir yang menutupi tingkap itu.. membiarkan cahaya matahari bebas masuk ke dalam bilik itu.

Tangannya dipanjangkan untuk menyentuh dahi lelaki itu.. isy panas lagi.. wajahnya berkerut risau.. macam tak berkurang pun panasnya.. dia mengeluh.. tuala lembab yang diletakkan di atas dahi lelaki itu di ambilnya.. di basahkan semula dan diletakkan kembali..


"Awak.. " perlahan dia menyeru lelaki itu..

"Hurm..." Daniel bergumam dalam mata yang terpejam..

"Awak bangun ya.. makan sikit.. dari pagi awak tak makan apa-apa pun lagi.. nanti perut masuk angin pula kan susah.. lagi pun kalau perut kosong macamana nak makan ubat, kalau tak makan ubat macamana nak cepat sembuh.." dia memujuk perlahan, heh gaya dah macam seperti ibu-ibu memujuk anak kecilnya pula.. sesuailah tu..

"Aku tak ada seleralah Qish.. rasa macam nak vomit saja.." Daniel menjawab lemah, kepala macam rasa nak pecah, lepas tu pula tekak terasa loya semacam dan di tambah pula dengan badan yang terasa seram sejuk..

"Tak bolehlah macam tu.. awak makan sikit ya? saya suapkan.. sikit pun jadilah.. lepas makan bubur ni, awak boleh makan ubat.. dan lepas tu awak boleh rehat balik, saya takkan ganggu.."

"Taknaklah.. aku tak ada seleralah Qish.. aku nak tidur.. " lemah dia menjawab, dia inginkan rehat, rehat secukupnya.. tanpa gangguan dari siapa-siapa.

"Daniel.. kalau awak sayangkan baby ni, baik awak makan sikit.." puas memujuk namun nampaknya tak berkesan akhirnya Balqish mengugut.

"Saya rasa baby ni mesti risau kalau awak sakit.." sambungnya lagi bila melihat lelaki itu hanya diam membisu tanpa apa-apa kata.

"Hurm.." akhirnya dia terpaksa akur, Balqish tersenyum memerhatikan reaksi lelaki itu, heh bukan susah nak bagi dia akur dengan aku ni.

"Kau tak makan sekali ke Qish?" soal Daniel.

"Tak.. saya tak lapar lagi.." tangannya penuh berhati-hati menyuapkan bubur nasi kepada Daniel.

"Cukuplah.." Daniel menepis perlahan pada suapan yang masuk kali ke lima, tekak rasa pahit, semua benda rasa tak sedap.

"Minum.." Balqish menyuakan gelas berisi air kosong kepadanya.

Daniel meneguk perlahan air yang di suakan kepadanya, setiap kali dia menelan air itu pasti wajahnya sedikit berkerut... sehingga menimbulkan rasa hairan pada Balqish.

"Kenapa???"

"Tekak aku sakitlah.. perit rasanya kalau nak menelan sesuatu.

"Makan ubat ni awak.." beberapa biji pil di hulurkan kepadanya.

Lambat-lambat tangannya mencapai pil tersebut dan di bawa ke mulutnya..

"Awak ni demam panas ni, badan awak panas benarlah Daniel.. jomlah saya bawa awak pergi klinik.."

"Tak payahlah Qish.. aku cuma perlukan sedikit rehat saja, lagi pun lepas ni aku rasa baiklah.. aku kan dah makan ubat.."

"Cuba jangan degil, saya boleh drive kalau awak tak larat nak drive.."

"Jangan nak mengada-ngada, kau pun bukannya sihat sangat Qish.. lagi pun aku tak apa-apa pun, kau janganlah risau sangat.."

"Eee.. awak ni degillah.. ajak pergi klinik pun tak mahu, cuba kalau saya ni, mesti awak dah membebel panjang kan? ke awak ni takut nak jumpa doktor?"

"Takut dengan doktor?? heh tolonglah Qish, jangan samakan aku dengan kau.."

"Dah tu kalau tak takut dengan doktor kenapa liat sangat bila ajak pergi klinik.."

"Qish kau ni membebel sajalah dari tadi, ni kau dah makan belum? jangan sebab sibuk nak jaga aku, kau tak makan pula.."

Eh tengok boleh pula dia ubah topik.. nak mengelatlah tu.. Balqish mengomel perlahan..

"Dahlah.. awak tak payah ingatkan saya pun saya tetap tak lupa.. sukahati awaklah kalau tak nak pergi klinik, saya malaslah nak cakap apa-apa, pujuk budak kecil lebih senang dari pujuk orang dewasa yang takut jumpa doktor macam awak ni.."

Tersenyum dia mendengar kata Balqish itu, hai nada macam orang berjauh hati saja ni.. dia buat tidak peduli, matanya semakin layu.. mungkin kesan ubat yang di ambil mula menular dalam dirinya... bebelan Balqish juga sudah kedengaran sayup-sayup saja bunyinya..

Aik dah tidur dah.. aku cakap seorang diri rupanya.. dia ingat aku suka sangat ke membebel ni kot.. aku bukannya apa, cuma risau kan dia saja.. takut demamnya semakin teruk, dahlah sekarang ni tengah musim demam H1N1, aku tak mahu dia pun termasuk dalam salah satu mangsa wabak ni.. Balqish mengeluh.. tuala yang telah di lembabkan itu digapainya.. perlahan dia mengelap pada bahagian tubuh Daniel yang terdedah.. penuh berhati-hati, tak mahu mengejutkan lenanya.. mudah-mudahan panasnya berkuranglah.. doanya dalam hati,

Wajah pucat lelaki itu direnungnya.. entah kenapa akhir-akhir ini dia semakin terasa kehadiran lelaki itu di sisinya, yalah mungkin sebab kesudian lelaki itu memenuhi segala pemintaannya tanpa sedikit pun bantahan ketika dia terlantar hari tu.. apakah dia memang telah di takdirkan untuk aku?? seringkali wujudnya persoalan didalam dirinya bila setiap kali dia memikirkan tentang aturan hidupnya ini..

Sesuatu yang tak disangka..
Sering kali mendatangi kita,
Itukah suratan dalam kehidupan
Atau sekadar suatu kebetulan..

Teringat pula bait-bait lagu Suratan Atau Kebetulan.. ah.. agaknya ini memang takdir kehidupan aku kot, bertemu bersatu dengan cara yang aku sendiri tak pernah terfikirkan.. mungkin aku perlu belajar menerima lelaki ini dalam hidup aku..

Tangannya membetulkan selimut pada tubuh Daniel itu.. sesekali biar aku jaga dia pula.. yalah selama ni asyik dia saja yang jaga aku sakit.. bisik hati kecilnya perlahan.

5 comments:

Hana_aniz said...

comel!! huhuhu..

epy elina said...

hohohooh...
sweet la pula...
mna tau lpas ni cnta antra dorng brputik...
smbung2x...

nik suriyani said...

salam nuril..
makin lame mkin bes..!!
sonok nyerrrr..:)

::cHeeSeCaKe:: said...

best..

cik ian@aH Lian~ said...

dah sibuk cik ian
nak pi terjah entry lama.
i terlambat yuuuu!