iklaneka

Followers

Segala karya dalam BLOG ini adalah milik penuh Nuril Bahanudin dan penulis langsung TIDAK pernah memberi kebenaran kepada mana-mana penulis di blog lain untuk mengulang cetak karya di dalam blog ini untuk disiarkan di blog MEREKA, Jadi kepada penulis2 blog yang telah mengambil, menyalin, atau mencetaknya semula, diharaplah dapat MEMADAMKANnya daripada blog anda, sebelum sebarang tindakan undang-undang diambil kepada anda. Terima Kasih atas segala kerjasama yang telah diberikan.

Pageviews

Monday, February 15, 2010

Novel : Ku Relakan Cinta Ini Bertamu[27]

"Awak, anak kita.." lemah sahaja suara yang kedengaran kini.. Balqish benar-benar tak berdaya, dia kehilangan tenaga kini.. darah yang mengalir agak banyak membasahi tempat duduknya dan telah melemahkannya..

"Qish..bertenang.. anak kita selamat ni.. tengok ni.. " Daniel mengunjukkan bayi yang masih berlumuran darah yang di kendongnya pada Balqish...

Balqish hanya tersenyum, kesakitan yang dirasakan sebentar tadi hilang terbang pergi entah ke mana bila melihat wajah anak yang di kandung selama lebih 9 bulan kini ada di ruang mata... ah anak mama...lega rasanya.. tapi..dia terlalu letih kini.. penat.. dia kehabisan tenaga.. matanya menjadi berat tiba-tiba.. ingin terpejam.

"Qish.." Daniel menyeru perlahan.. memanggil Balqish yang dalam keadaan separa sedar itu.

Panggilan Daniel itu kedengaran seolah-olah terlalu jauh dari pendengarannya.. dia rasa dirinya seolah diawang-awangan...

"Qish.. tolonglah jangan pengsan dulu..Oh tuhan apa aku nak buat ni.." uri masih tak keluar lagi.. orang kata si ibu boleh mati kalau urinya masih tak keluar.. sebelah tangan memangku anak yang masih berlumuran darah dan sebelah lagi memegang tangan Balqish..

Tokk!..Tok..! tiba-tiba cermin keretanya di ketok.. dia tersentak..

"Apahal ni encik??" soal seorang anggota polis trafik yang tiba-tiba muncul, mungkin hairan bila melihat keretanya yang berhenti dilorong kecemasan itu..

"Tolong saya tuan, isteri saya.." tak sempat dia menghabiskan katanya.. anggota polis itu sudah memotongnya.. mungkin terkejut melihat situasi yang terbentang di depan matanya..

"What?? isteri encik nak bersalin??"

"Bukan nak bersalin tuan, dia dah bersalin pun.. " dia membetulkan ayat anggota polis itu, isy sepatutnya aku yang kelam kabut.. bukan dia ni.. bisik hatinya sambil merujuk kepada anggota polis itu.

"Errr tuan tolong call ambulance.. saya terlupa tadi.. " baru dia teringat dalam keadaan kelam kabut menyambut kelahiran anak yang pertama tadi, langsung dia lupa segalanya... almaklumlah telah terpaksa menjadi bidan terjun.. Qish..Qish nasib baikkan aku balik hari ni, hisy buatnya kau terberanak sorang diri dekat rumah tu tak tahulah aku apa nasib kau.. haru biru.. tulah degil lagi.. suka sangat buat benda bukan-bukan.. entah berapa bijilah buah mempelam tu kau telan sampai baby ni dah tak tahan nak duduk dalam perut lagi.. sabar sajalah aku dengan dia ni.. kalau marah nanti mesti menangis tak henti-henti..

"Ya... ya.."

Daniel mencapai baju kemejanya yang sememangnya terdapat bergantungan di tempat duduk belakang.. terus dibalut pada tubuh bayi yang masih berlumuran darah.. gunting.. ya dia mesti mencari gunting.. tali pusat baby masih belum di potong.. tangannya menggagau pada dashboard.. ah mana pula gunting ni.. aku dah pening ni tak tahan dengan bau hanyir darah lagi..

"Encik cari apa?" pintu kereta yang dibuka dari luar mengejutkannya..terjenggul kepala anggota polis trafik itu..

"Tuan ada gunting?"

"Gunting?? sekejap ya.."

Gunting yang dihulurkan dicapainya.. klip kertas yang mengepilkan beberapa keping fail dicapainya.. dia perlukan itu.. dengan tangannya yang menggigil menggeletar dia memotong tali pusat anak itu.. tawakal sajalah..

"Tuan tolong.. " dihulurkannya bayi kecil itu kepada anggota polis itu meminta untuk memegang anak itu.

Semuanya macam sekelip mata, macam dalam mimpi.. Balqish mengadu sakit perut.. kemudian sekarang tanpa apa-apa persediaan dia telah menyambut kelahiran anak sulongnya..

Balqish yang keletihan di pegangnya.. tolonglah jangan pengsan Qish..bisiknya.. dia tahu agak membahayakan jika seorang ibu pengsan sedangkan uri masih tertinggal dalam perut.

Lambat lagi ke ambulance ni.. dia mengeluh.. sebuah lagi kereta polis peronda berhenti di sisi keretanya.. keluar beberapa anggota.. dan terdapat seorang anggota perempuan, mungkin boleh membantu..

"Sabar encik, ambulance dalam perjalanan.. kami pun tak tahu nak bantu macamana lagi.. kami baru first time jumpa kes macam ni.."

Huh mana pula datangnya reporter ni? dia kehairanan bila tiba-tiba wajahnya di simbahi lampu kamera.. hisy orang dahlah tengah panic ni, dia boleh pula menyibuk dekat sini, kalau nak bantu takpalah, ni tak sekadar meributkan lagi suasana adalah.. Daniel merengus.. nasib baik aku tengah macam ni.. kalau tidak memang aku dah halau mereka ni.. huh esok mesti terpapar muka aku ni dekat paper.. ah lantaklah..

"Hah tu pun ambulance dah tiba encik.." wajah anggota polis perempuan yang sedari tadi berkerut mungkin juga risau sepertinya juga kelihatan sedikit bercahaya.. mungkin juga lega sepertinya..

Perjalanan menuju kehospital agak lancar.. mungkin sebab diiringi oleh anggota polis.. dia betul-betul lega.. lega sebab Balqish dapat di selamatkan dan bayi mereka juga dapat di selamatkan..

Ah aku dah jadi papa.. eh macam tak percaya saja.. ke apa aku masih dalam mimpi.. eh betullah Daniel.. yeahh aku dah jadi papa.. horayyy...!! dia tiba-tiba memekik seorang diri dalam keretanya..

Eh tadi jantina anak aku apa ya? boleh pula dia tak perasaan tentang itu.. kelam kabut sangat tadi.. ah tak kisahlah apa pun yang penting aku dah jadi papa..

*******

"Mummy... mummy.. cepat tengok ni!" panggil Tan Sri Darwish kalut.. entah kenapa tengah-tengah malam begini dia tergerak untuk menonton televisyen dan bulat matanya bila melihat paparan berita secara langsung itu..

"Apanya daddy.. mummy nak tidur ni.." malas melayan kerenah suaminya.. tapi terpaksa turuti juga..

"....seorang ibu muda melahirkan anaknya di tepi jalan dan disambut oleh suaminya sendiri.."

Cepat-cepat dia menalakan pandangannya pada skrin televisyen dan bulat matanya.. bila melihat wajah yang terpapar..

"Eh daddy tu bukan wajah anak kita ke?" terus segar matanya.

"Yalah mummy.. tu yang daddy panggil mummy.. nak pastikan betul ke tidak apa yang daddy lihat ni.."

Telefon di atas meja kecil yang terdapat di situ di capainya terus nombor Daniel didailnya..

"Eh mummy nak buat apa tu?"

"Mummy nak call si Niel tu.."

"Isy tak angkat pula dia.. eh daddy dekat hospital mana tadi mereka di bawa??"

Setelah pasti Daniel dan pasangannya di bawa ke hospital mana.. terus Puan Sri Nuha bingkas bangun menukar pakaiannya.."

"Eh yang kan dah tengah malam ni, mummy nak pergi mana?" hairan Tan Sri Darwish bila melihat telatah isterinya itu.

"Mummy nak pergi tengok Daniel.."

"Eh esok sajalah.."

"Tak mummy nak tengok sekarang juga.." isi dada dah terasa mahu meletup.. tak mampu nak menampungnya kini.. segalanya bercampur aduk, berbaur.. kalaulah betul itu isteri anaknya bermakna dia dah mendapat cucu.. ya benda yang selama ini selalu diidam-idamkan, selalu diimpikan.. tapi apa perasaannya kini?? gembira??? atau pun marah.. gembira sebab telah mendapat cucu atau marah sebab Daniel telah membelakanginya.. berkeluarga tanpa pengetahuannya.. mana satu ya? dia sendiri tak pasti.. yang pasti inilah berita yang paling mengejutkan sepanjang hayatnya yang pernah di terimanya.

Ah dia perlu juga bertemu anaknya sekarang juga.. menanti hari bertukar siang, seolah terlalu lama baginya.. tak boleh tidak.. dia mesti juga bertemu Daniel untuk mengetahui hal yang sebenarnya.

"Kalau daddy tak mahu pergi tak apa, mummy boleh pergi seorang diri.." putusnya bila melihat suaminya kaku tidak berganjak di tempatnya seolah-olah sedang memikirkan sesuatu.

"Kejap.. tunggu daddy nak tukar baju.." satu yang dia faham benar tentang sikap isterinya ialah, jika dia telah membuat keputusan maka tiada siapa yang akan mampu mengubahnya lagi..

Lelaki ke perempuan cucu aku tadi ya? tak perasan pula pemberita tu cakap tadi.. isy tak kisahlah apa pun..

*********

"Macam mana keadaan isteri saya doktor??" pantas dia menerpa sebaik saja melihat kelibat seorang wanita pertengahan usia keluar dari bilik rawatan..

"Alhamdulillah keadaan isteri encik tak apa-apa, segalanya selamat.. tahniah encik..."

"Daniel.."

"Tahniah encik Daniel awak dapat baby perempuan.. sihat dan comel macam mama dia.. dan tahniah juga sebab awak berjaya menyambut sendiri kelahiran anak awak tu.. tu pengalaman yang tak ternilai tau.. mana awak belajar membidan ni?" soal doktor itu.

"err tu tindakan refleks tu doc.. boleh saya tengok anak dan isteri saya doktor?"

"Ya silakan.. tapi isteri awak masih lena lagi.. dia kepenatan mungkin kehilangan banyak darah.. oh ya awak boleh azankan anak awak sekali.. tapi saya nasihatkan awak bersihkan diri dulu.. baju encik tu berlumuran darah.. dah nampak macam gaya orang baru lepas kemalangan saja.."

Eh... doktor ni suka-suka hati dia saja nak cakap macam tu.. isk aku pun macam mana boleh tak perasaan yang rupa diri aku yang tak semenggah ni... isk.. isk..

"Err encik bilik air kat sana kalau nak bersihkan diri.."

Daniel mengangguk.. matanya mengikut arah yang di tunjukkan oleh doktor itu..

"Terima kasih doktor.." nasib baik ada bawa baju spare dekat dalam kereta tu..

Tak sampai beberapa minit dia selesai membersihkan diri.. terus mengambil wudhu' tak sabar rasanya nak tengok baby.. dia bergegas..

Wajah putih bersih anaknya di perhatikan.. comelnya anak papa.. perlahan-lahan tubuh anak kecil itu didakapnya.. eh doktor kata aku boleh azankan baby.. tapi... aku lupa azan tu macamana.. semua tu dah lama aku tinggalkan.. aku tak ingat.. entah kenapa otaknya terasa kosong tiba-tiba.. lidah terasa kelu.. dia mengeluh..

Lama wajah si kecil di perhatikan.. baby, papa lupa macam mana nak azan.. maafkan papa.. sebak rasanya.. tulah lama sangat meninggalkan suruhanNYA.. tiba-tiba timbul rasa keinsafan dalam diri.. dia sebak.. tubir mata rasa penuh tiba-tiba..

"Awak.." terasa lengannya di sentuh perlahan..

"Kau dah sedar Qish?" dia tersenyum cuba menyembunyikan rasa duka yang bertanda di wajahnya.

"Awak kenapa??" agak lemah sekali suaranya.. dia tahu ada sesuatu yang tak kena pada lelaki itu.. nampak kemuraman di wajah itu walaupun tetap cuba di sembunyikan dengan senyuman manis di wajahnya, Balqish tetap sedar... sebab senyuman lelaki itu tetap sirna tanpa cahaya di matanya..

"Tak ada apa-apa... thanks Qish.."

"Untuk apa?"

"Untuk anak kita ni.. dia comel.."

"Awak tak nak kongsi apa yang awak rasa sekarang ni?"

"Tak.. tak ada apa-apalah.. Qish kau kena rehat.. kau kan masih lemah.."

"Saya tak nak berehat selagi awak tidak kongsikan apa yang bermain dalam hati awak tu.." dia duduk perlahan-lahan walaupun agak payah.. wajahnya berkerut sedikit.. terasa sedikit kesakitan setiap kali dia bergerak..

Hisy.. tengok tu dalam keadaan sakit-sakit macam ni pun masih tak berubah dengan sikap keras kepalanya.. Qish.. Qish.. Daniel menggelengkan kepalanya.

"Awak ceritalah.." dia mula memaksa..

"Qish..aku.. aku.."

"Aku..aku apa dia ni.. cuba cakap tu terus saja, heii sejak bila awak jadi gagap ni?"

"Aku terlupa macamana nak azan Qish.. kau pun tahu kan aku tak pernah ... buat semua tu.." dia berterus terang walaupun malu sebenarnya..

"Owh pasal tu ya.. awak ni tu pun malu nak cakap.. ok saya sebut.. awak ikut azankan perlahan-lahan dekat baby kita ya..?"

"Ok.." senang hatinya sebab Balqish tidak mentertawakan kedangkalan ilmu agamanya..

"Eh kita nak namakan apa ya dekat anak kita ni?" mereka belum pernah membincangkan apa-apa nama untuk anak itu..

"Saya nak namakan dia Batrisyia.. yalah sayakan dah Balqish.."

"Tak mahulah.. nama tu tak best.. hurm nama Daniela pun best jugak.."

"Tak naklah.. tak sedaplah nama tuh.."

"Eh sedaplah.. Daniela ok.."

"Tak nak.. Batrisyia ok.."

"Danielalah.. diakan anak aku.."

"Eh saya yang melahirkannya.."

"Daniela.."

"Batrisyia.."

Masing-masing tak mahu beralah dengan pilihan nama yang telah dipilih..

"Danielalah.. Batrisyialah.. kamu berdua ni macam budak-budak tahu tak.. sampai keluar tahu tak suara kamu tu.." tiba-tiba ada suara asing yang menyampuk pertelingkahan antara mereka berdua..

Mereka tersentak, terus terdiam.. eh macam pernah ku dengar suara ini, tapi di mana ya.. mata masing-masing terarah pada pintu.. tak sabar melihat siapakah gerangan yang mencampuri urusan mereka..

Pintu bilik rawatan kelihatannya dikuak perlahan-lahan.. suasana menjadi sunyi.. hui suspen weh..

Gulp..!! Daniel dan Balqish berpandangan sesama sendiri bila melihat empunya diri berdiri di pintu..

"Mummy.." Daniel terlopong... alamak rahsia dah tak jadi rahsia lagi.. matilah aku lepas ni.. nak menjawab apa ya..

"Hai anak mummy sayang.." Puan Sri Nuha tersenyum.. tapi..

Lain macam saja senyum mummy tu.. alahai memang sahih, sure, pasti aku kena lepas ni..

Nuril's wrote : Sumtimes saya ktiadaan masa untuk mnulis.. saya mnta maaf.. kpd smua yg tnanti-nti ntry bru stiap hari.. saya bukannya pnulis spnuh masa.. akhir2 ni.. krja sllu menekan.. smpaikan hari minggu pun sya bkerja.. jdi saya cuba juga wat ntry msa bkerja.. tapi kdg2 saya kkringan idea.. saya tak mahu tburu-buru.. tkut jlan ceritanya lari pula.. salam kemaafan dari saya.. dan selamat membaca kepada smua yang singgah ke blog saya ni.. saya masih amatur dan perlu banyak belajar.. kalau silap tu. ayat yang menyinggung pembaca.. i apologize.. really sory.. x terniat mahu pun berniat untuk menyakiti hati dan jiwa yg mbaca..~ salam.. lots of love.. from me to olz..

15 comments:

david santos said...

Happy Valentine`s Day and Happy Chinese New Year!

Unknown said...

salam...
thanx 4 new n3....
nk katakn t'tggu untuk crita nie, taklh sngt...cz slama nie blm lg sy kna tggu n3 baru smpai sbln....
anyway daniel ngn balqish 2 mmg sweet sngt...
diaorng nie lps c balqish 2 bersalin pun msh jugak nk bertengkar....
hai2...
mcm2....waiting 4 new n3...
msti kna marah c daniel 2 nnt....

Nuril Bahanudin said...

thanks david_santos.. happy vlentine day to you too..

Thanks miss_ain..
krn mmhami..
sbb sblm2 ni sy postkn new ntry dlm 2-3 kli sminggu.. so bla ntry tu jd skli smggu..
ada yg mngeluh..

princess shinita said...

Salam Nuril..cerita yang menarik mmglah kita x sabar nak tunggu Nuril...saya suka cerita awak ni...

NuRiL Bahanudin said...

Salam princess shinita..
Thanks very much..

the sedo gang said...

waa~
c0mey2...
sis cter niex da nk tmt k???
agk2 bper epy ag??
huhuhu~
nex..nex..

Anonymous said...

salam.. sy nk comment ckit..klu xslh sy, klu lahirkan anak perempuan kna iqamat kan bkn azan. azan utk ank llaki... btl x? sape yg arif blh la perbetulkan...

Sha said...

hoho..btol kn c qish terbersalin kt tepi jln..ekeke..
cme cm pelik sket..
tup2 n3 kali nih dh bersalin..
cz b4 nih cm len sket..
upenye smbgn dr prolog eyh..
papepn xsbr tgu new n3..
nih sure deorg kne lecture ngn mummy niel nih..ekeke..
smbg2...

akak said...

nuril...cerita yg menarik tak kisahpun menunggu..so far nuril tak pernah buat kami pembaca terlampau lama menunggu pun..apapun teruskan berkarya!

NuRiL said...

Salam..
Hai anonymous..
Tdi ada btanya pd my sister....
tntg soal azan dan iqamatkan tu..
Dia ada kata yg smua byi yg bru dlhirkan mmg diazankan dan diiqamatkan x kira lelaki perempuan
Diazankan telinga kanan baby dan diiqamatkan telingat baby..
Terima kasih ya
Thanks sedow geng..akak, ranting puteh.. dan smua.. yg mbaca

shahieyza said...

Salam...
Betul kata Nuril tu. X kiralah anak tu lelaki ke perempuan ke, tetap kena azan n iqamah. Azan kat telinga kanan n iqamah plak kat telinga kiri. Harap dpt membantu saudara yg b'tny.. :p

Anonymous said...

nye citer nie...x tau nak kate pe sbb dah terlampau best....
papepon citenie sentiase wat kite ternanti nantikan n3 yg seterusnye..
~Nurul Nuha~

Anonymous said...

nuril sayang ... suke citer awak .... tak la lmbt sgt n3 ni kawan tunggu ... heee ... kalau u nak tau .. ada yang kawan kene tunggu setahun baru kuar n3 baru ... heeee ... harap2 datin tak marah daniel tipu dulu ... heeee

kawan

Anonymous said...

nuril..cter ni best sgt2..
ape2 pn hrap cpt2 dpt smbung..
xsbar nk tgu new n3..
gud job..

aqilah said...

terkejut besruk daniel!!!!!!!!!suspen ni..........