iklaneka

Followers

Segala karya dalam BLOG ini adalah milik penuh Nuril Bahanudin dan penulis langsung TIDAK pernah memberi kebenaran kepada mana-mana penulis di blog lain untuk mengulang cetak karya di dalam blog ini untuk disiarkan di blog MEREKA, Jadi kepada penulis2 blog yang telah mengambil, menyalin, atau mencetaknya semula, diharaplah dapat MEMADAMKANnya daripada blog anda, sebelum sebarang tindakan undang-undang diambil kepada anda. Terima Kasih atas segala kerjasama yang telah diberikan.

Pageviews

Friday, January 22, 2010

Novel : Ku Relakan Cinta Ini Bertamu[22]


Minggu-minggu yang menggetirkan telah berlalu.. dia menarik nafas lega. lega selega-leganya.. Rahsia tetap kekal menjadi rahsia walaupun nyaris juga terbongkarnya. Minggu yang paling melelahkan rasanya buat dirinya.

Kandungannya kini menginjak ke usia 6 bulan.. tak sangka ya cepat sungguh masa ni berlalukan, tak lama lagi baby akan lahir.. namun banyak lagi persiapan yang belum siap di lakukan.

"Qish.. aku rasakan kita pindah rumah lain nak tak?"

"Pindah? eh awak ada rumah lain ke selain rumah ni?"

Baru dia teringat sesuatu, tak banyak yang di ketahui tentang lelaki itu sebenarnya, mereka pun jarang menyelidiki antara satu sama lain.

"Taklah.. ada kawan aku ni dia keluar negara bekerja di sana tiga tahun, jadi dia suruh aku tolong jagakan rumah dia.. lagi pun aku rasa elok juga kalau kita pindah sana buat sementara, lagi pun tak adalah nanti kita kelam kabut kalau keluarga aku datang menjengah ke sini lagi, nak tak?"

Betul juga kata lelaki itu, kalau tak mahu rahsia mereka terbongkar lebih baik berpindah, itu memang jalan yang agak selamat juga bila di fikirkan kembali.

"Habis rumah awak ni macammana?"

"Rumah ni, nanti sekali sekala kita jenguklah.. so macam mana kau setuju tak dengan cadangan aku ni?"

"Saya tak kisah.. saya ikut awak sajalah.."

"OK kalau macam tu, hujung minggu nanti aku bawak kau pergi tengok rumah tu ok?"

"Ok.. err awak.."

"Ya ada apa?"

"Terima kasih.." ucapnya..

"Terima kasih untuk apa?" soal Daniel, agak hairan bila tiba-tiba Balqish mengucapkan terima kasih kepadanya.

"Yalah sebab awak tak beritahu family awak pasal saya ni.."

"Tak ada hallah Qish.. lagi pun aku pun belum bersedia lagi.. aku belum kuat nak mendengar leteran mummy tu.. kau pun faham kan?"

Dia menggangguk, tersenyum tiba-tiba bila teringatkan akan Puan Sri Nuha, memang wanita itu pada pengamatannya agak banyak berbicara... ada saja benda yang ingin di katakannya. Ah.. untunglah kau Daniel masih punya mak, dapat mendengar leterannya dan celotehnya.. macam aku ni.. semua tu hanya tinggal kenangan.. mak Ina rindukan mak.. rindu nak dengar mak bebelkan Ina, suruh Ina buat itu dan Ini.. mak anak mak yang malas ke dapur ini sudah pandai memasak tau..

Teringat.. ya antara sebab yang membuatkan arwah mak sering memarahinya adalah kerana tabiatnya yang liat menolong didapur.. dia lebih sanggup menghabiskan masanya mengemas rumah dari menolong emak didapur untuk memasak.. menggeleng kepala dia biar teringat tingkah-tingkahnya di waktu lalunya..

"Eh yang kau tiba-tiba menggelengkan kepala ni kenapa? mengutuk aku dalam hatilah tu.." tegur Daniel.

"Mana ada saya kutuk awak, tolong jangan perasan ok.. " terlupa pula dia bersama dengan Daniel.. ceh boleh pulak aku termengelamun.

"Yalah tu.. kau tu bukannya betul sangat.."

"Betullah.. tak percaya sudah.. lagi pun berdosa kutuk-kutuk orang ni.."

"Eh pandai pula kau kata berdosa ek.. sajalah tu.. pot pet pot pet.." Daniel mula berceloteh panjang.

"Awak.. awak boleh tolong saya tak?" tegur Balqish sehingga membuatkan celotehnya terhenti.

"Ha tolong apa?"

"Tolong diam boleh tak.. hisy awak ni sepatutnya jadi perempuan tau.. awak pun sama macam mummy awak tu kuat membebel.. hai ke mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.. awak cakap mummy kuat berleter tapi awak pun sama juga.. isy.."

"Mana ada aku membebel.. tu nasihat sajalah.."

"Dah-dah.. lagi saya layan awak lagi panjang awak mengarut.. saya nak naik atas nak masuk tidur..

"Jom.."

"Siapa nak tidur dengan awak..?"

"Eh aku tak cakap pun nak tidur sama dengan kau.. aku nak cakap jom naik atas sama-sama.. lain kali biarlah aku habiskan cakap dulu baru nak potong.."

Ceh terkena aku kali ni.. dia yang cakap sangkut-sangkut kata aku pula yang potong cakap dia.. sakit hati je..

"Good night baby.. meh kiss papa.." ucap lelaki itu sambil mendekat wajahnya ke perut Balqish kononnya ingin mencium baby.

Hisy perangai terlebih dia dah mai dah.. cepat-cepat dia menjauhkan dirinya dari Daniel..

"Baby kata dia tak nak kiss awak.. sebab awak busuk.."

"Tu bukan baby yang kata.. tapi kau yang kata kan? cemburulah tu sebab aku tak nak kiss kau kan?"

Balqish menjelir lidahnya ke arah Daniel bila mendengar kata lelaki itu.. Hekeleh perasan sungguh mamat ni, lagi aku layan lagi sakit hati di buatnya.

Daniel hanya tergelak kecil melihat telatah Balqish itu, kelakar juga perempuan ni... macam budak kecil pun ya juga.. haha.

"Good night Qish.. mimpikan aku tau.." masih lagi dalam mood mengusik.. seronok melihat Balqish bengang dengan dirinya.

"Good night.. tak naklah mimpikan awak.. bukannya handsome pun.." selamba dia membalas.

"Ai yang tak handsome nilah yang kau rindu selalu.."

"Perasan....! wekk"

*********

"Daddy dah tidur ke tu?" dia perlahan pada suaminya yang sedang berbaring di sisinya.

"Hurm.. belum lagi.. ada apa mummy?" tubuhnya di kalih mengadap wajah isteri tercinta.. perlahan tangannya merangkul tubuh wanita kesayangannya itu.

"Tak ada apalah daddy.. mummy cuma tak boleh tidur.. "

"Mummy fikirkan apa sampai susah sangat nak tidur tu? marilah kongsi dengan daddy.. "

"Mummy teringatkan anak bujang kita tu.."

"Alah mummy tak perlulah nak risaukan dia, dia kan dah besar pandai-pandailah jaga dirinya tu.. lagi pun anak kita tu kan lelaki.. "

"Bukan macam tulah daddy.."

"Habis tu apa?"

Hairan.. cuba memahami apa yang sedang bermain dalam fikiran isterinya itu.

"Yalah.. mummy kan rasa teringin sangat nak bercucu.. hari tu tengok kawan dia si Balqish tu.. rasa semakin membuak-buak keinginan ni.. lagi pun mummy tengok bila Daniel ambil berat si Balqish tu macam dah ada tokoh nak jadi ayah dah anak kita tu.."

"Alahai mummy... susahlah kalau nak suruh anak kita tu cari isteri, macam-macam alasan di berikannya.. tapi kan mummy..." bicaranya terhenti.. wajahnya mengukir senyuman lebar.. sengaja..

"Tapi apanya daddy??" cakap tu biarlah terang, buat suspen sajalah tu.

"Kalau mummy nak anak lagi.. daddy on time pun boleh cari calon mama baru.. muka daddy ni pun boleh tahan lagi kan walaupun dah berusia.. mesti ramai yang nak lagikan? aaduh.." dia menjerit kesakitan.. cubitan Puan Sri Nuha hinggap di pahanya..

"Rasakan.. mummy cakap betul-betul, daddy main-main pula.. oh gatal ya, tak sedar diri dah tua ada hati nak pasang lain.. daddy tidur luar malam ni.. jangan tidur dengan mummy.. " masam wajahnya.. merajuk..

"Mummy ni kalau merajukkan makin cantiklah.. teringat daddy waktu awal-awal perkahwinan kita tu.."

"Dah-dah jangan nak puji-puji ambil hati mummy pula.. mummy merajuk ni.. tak nak kawan daddy hari ni.." tubuhnya di pusingkan menghadap arah lain.."

"Ala mummy sayang.. busyuk masyam daddy.. merajuk pula dia.." terasa rangkulan erat ditubuhnya.. membuatkan dirinya tersenyum dalam dia, kasih yang tersemai hampir 30 tahun lalu masih tetap hangat dan subur, tak pernah berkurang dan malah sentiasa utuh..

"Tengok mummy dah senyum tu.."

*********

"Awak oh awaknya.. cepatlah.. awak dah bangun ke belum tu? nanti kita lambat pula sampai ke pejabat.." Balqish menyeru perlahan di sebalik pintu biliknya, penat dah dari tadi terpekik mengejutkan lelaki itu tapi tetap sepi tiada jawapannya..

Heee.. dia ni kan betullah, perangai liat nak bangun dia tak pernah nak berubah.. dia mengomel perlahan, geram.. kita dahlah sibuk, mana nak siapkan breakfast lagi, nak streka baju dia lagi.. lepas tu nak bangunkan dia lagi satu masalah.. perlahan tangannya memulas tombol pintu milik lelaki itu.

Ya ALLAH, tak bangun lagi dia, terbuntang matanya geram, melihat lelaki itu masih lagi di seliputi selimut di tubuhnya.

"Awak.." dia menggoyangkan perlahan tubuh itu.

"Hurm.." Daniel menjawab.. entah kenapa matanya terasa berat untuk dibuka dan kepalanya terasa sakit berdenyut-denyut teramat sangat.."

"Bangunlah.. " seru Balqish perlahan..

"Hurm.."

Dia ni.. hurm-hurm.. tu sajalah.. perlahan di tariknya selimut di tubuh lelaki itu, serentak memerah wajahnya.. lelaki itu tidak berbaju.. hanya berseluar pendek.

Terketar jari-jemarinya menyentuh bahu lelaki itu untuk mengejutkannya, masih terasa janggal walaupun sudah agak lama mereka tinggal bersama... tapi.. uih panasnya.. dia ni demam ke? semalam elok saja sihatnya.. ni tiba-tiba boleh pula pula jatuh sakit..

"Awak demam ke?" tangannya mendemah dahi lelaki itu, kemudian leher.. panas sangat ni..

Hai macam-macam hallah, hari tu aku, ni dia pula yang sakit, agaknya teruk sangat kena jaga aku sampai dia pula yang jatuh sakit.. dia menarik selimut menutupi tubuh lelaki itu, macam tak dapat pergi kerja saja aku ni hari ni..

Dia mengambil tuala kecil yang terdapat di dalam almari milik lelaki itu.. dilembabkan dan di letakkan ke atas dahi lelaki itu.. biar kurang sedikit panasnya.. bisik hatinya.

Ah nak call Su.. aku kena EL hari ni, takkan nak pergi kerja pula tinggalkan dia sorang macam tu, hari tu aku sakit dia yang jaga, ni dia sakit aku pulalah yang kena jaga.. teringat pula yang lelaki itu bersusah payah menjaganya, dan semua kehendaknya lelaki itu cuba penuhi walaupun kadang kala lelaki itu menyungut... tapi dia tahu lelaki itu tak sampai hati menghampakan perasaannya, sebab dia tahu lelaki itu sayang sangat dengan anak yang dikandungnya itu, sayang melebihi segalanya mungkin.

6 comments:

epy elina said...

hohoh...
nak daniel brcnta ngn qis...
nak cnta dorng brputik...
daniel sygkan baby dia, mak baby dia x syg ke????

Hafia Hana said...

ahaks!~give n take..

sweet jer

+_^

hana_aniz said...

no yg sgt sweet lg kak nuril..
leh??
hehehe..

::cHeeSeCaKe:: said...

best2...
hope pas die jge daniel ni..
cinte mule berputik..
kekeke..

suriyani said...

salam,nuril..
saje je kn..demam pulak..hihi..
hmmmm,nak d'org besame je..
keep on writing..

Anonymous said...

adehh..x sgka btoi tabiat qish sma la ngn sy..hehe
lbih ska kms umah dr tlg ibu msk...
hehe mmg pyh r nk nmpk sy kt dpur..sy pun xtau knp..hehe
ape pun sweet sgt crita akak ni..
thniah2..

-cahaya-