Segala karya dalam BLOG ini adalah milik penuh Nuril Bahanudin & Nuril Razi, dan penulis langsung tidak pernah memberi kebenaran kepada mana-mana penulis blog lain untuk mengulang cetak karya di dalam blog ini untuk disiarkan di blog MEREKA, kecuali pada blog laman Penulisan2u. Jadi kepada penulis2 blog yang telah mengambil, menyalin, atau mencetaknya semula, diharaplah anda dapat MEMADAMKAN daripada blog anda, sebelum saya mengambil sebarang tindakan undang-undang kepada anda. Terima Kasih atas segala kerjasama yang telah anda berikan.

Sahabat (^.^)

iklaneka

Cerpen : Cinta Terlarang

>> Tuesday, December 15, 2009


Prolog

Cinta itu suci, tapi itu yang orang kata, cinta itu indah, tapi itu orang juga yang kata, cinta itu macam manisan, yang bila dinikmati walaupun sekali, tetapi manisnya tetap terasa selamanya, betul ke?? entah aku tak tahu, sebab cinta bagi aku sebuah mimpi ngeri, sebuah nightmare, walaupun hanya mimpi tetapi tetap menyeramkan.

Aduilah adui, kenapa semua ni harus terjadi pada aku? cinta yang kurasa suatu nikmat kini jadi sebaliknya? kalaulah boleh ku padamkan memori tentang sebuah kisah cinta milikku ini, telah lama ku berbuat begitu, tapi itu semuanya jika wujudnya sebuah "kalau".

Ceh barang yang lepas usah dikenang Zetty, kelak nanti kau yang merana, pujuk hati kecilnya, bukan aku yang nak sangat kenang, tapi otak aku ni asyik sangat nak fikir pasal benda ni, tak faham, tak faham isk..., siapa-siapa tolonglah fahamkan otak aku ni, degil yang amat..

*************

Jalan-jalan cari pasal... hari minggu yang cukup membosankan, keluar berjalan seorang diri ibarat akulah makhluk yang paling sepi di muka bumi ni... huhu dia mengeluh melepaskan keluhan yang berat teramat berat ibarat mengandungi bebanan batu bertan-tan je gamaknya, isk orang tua-tua kata tak baik mengeluh nanti muka cepat kedut, isk macam-macamlah orang tua-tua ni, semuanya tak boleh, tapi betullah tu kot...

Kakinya melangkah mata melilau fikiran melayang entah kemana dan akibatnya..... jeng.. jeng..
Bukkk...!! dia terlanggar tubuh seseorang... tulah padah dan akibatnya berjalan sambil berangan cik Zetty oii... hati kecilnya memarahi dirinya.

Habis tin coke yang dipengangnya memuntahkan isinya kepada mangsanya tadi.. ops mulutnya melopong ternganga... alamaknya aku...

"Tutup mulut tu cik, nanti termasuk lalat.." teguran dari suara yang separa lembut menyebabkan dia kembali ke dunia realiti.. Gosh.. apalah aku ni tak senonoh.. dia memarahi diri sendiri. Mata dialih ke arah pemilik suara yang menegur tadi......

Owh... kacaknya dia, putera kayangankah dia...? bermimpikah aku ni? dia cubit wajahnya perlahan, benarkah atau sekadar anganan jiwa ku yang separa mengong ini?...

"Cik are you ok?" tegur insan dihadapannya kini, apabila melihat Zetty masih lagi seolah-olah dalam mamai, macam orang baru bangun tido, betul ke tidak minah ni

"ops so... soryyy encik i'm sorry, saya tak sengaja, yelah tak pasal-pasal insan di hadapannya ini lencun dengan siraman cokenya, isy Zetty kau ni memang cuai kan? tu sebab mama selalu pesan berhati-hati, kalau tak macam nilah jadinya.. dahlah depan mamat hensem..

"It's ok, takpa-takpa saya tau cik tak sengaja, lagipun cuaca panas, bagus gak kena siram macam ni, sejuk sikit rasanya," sempat lagi berjenaka insan itu.

Wajah Zetty dah memerah, malu oi.. jadi tontonan orang ramai.. alahai... hah tiba-tiba dia teringat sesuatu, tergopoh-gapah dia mengeluarkan sapu tangan yang berada didalam tas tangannya, dan spontan dia mengelap wajah insan dihadapannya, siap tolong lap sekali tubuh badan insan itu konon-kononnya nak membantu mengeringkan tumpahan air itu... hingga membuatkan insan itu tergamam...

"Cik... its ok...tak perlu buat begitu.." dia menegur, tak selesa..

"Maafkan saya encik, saya betul-betul tak sengaja.." Zetty serba salah, belas melihat lelaki, hisy mesti melekit badan dia, kesiannya..

"Takda apa-apalah cik, awak tak sengaja, cuma lain kali berhati-hati tau.." lelaki itu tersenyum menampakkan lesung pipit di kedua belah pipinya..

Oh kacaknya.... mama Zetty dah jatuh cinta... huh tu dia perangai gedik dia dah mai dah.. dia mengomel sendiri.. control yourself Zetty..

Tiba-tiba lelaki itu menghulurkan tangan, ingin berjabat dengannya, hampir seketika dibiarkan tangan lelaki itu terbiar sepi tak bersambut....

"I am Zack...Zakry.." lelaki itu memperkenalkan diri setelah tangan mereka berjabat.

"Boleh saya mintak no fon cik...."

"Saya Zetty.." pantas dia memotong cakap lelaki itu, memberitahu gerangan namanya.

Wow dia mintak no fon aku, beraninya dia... sedikit teruja hatinya kini..yelah siapa tak teruja bila tiba-tiba seorang jejaka yang kacak meminta nombor telefon peribadi kita..

"Itu pun kalau cik sudi beri..." sambung lelaki itu, apabila melihat agak lama Zetty mendiamkan diri..

*************

Hati berbunga riang punya kekasih hati yang teramat memahami... Zetty tersenyum, tak sangka peristiwa memalukan menjadi takdir terindah buat dirinya... Zack dan Zetty, macam ada jodohkan?? hehehe...

Zack yang baik Zack yang pernyayang... Zack yang istimewa, yup dimatanya Zack baik belaka... yelah tengah angau semuanya indah belaka.. itu lumrah... sayang- sayang aduhai sayang, bila benci segalanya melayang.

Senyum lebar masih tak lekang bergayut di bibirnya, sambil memeluk teddy bear warna pink pemberian Zack.. lamunan tersentak bila tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi pertanda ada mesej di terima...

Baby, i miss you....

Bertambah lebar senyumannya bila membaca mesej itu, Zack memang begitu...suka mengirimkannya mesej-mesej yang romantis..

I miss you 2 syg... butang send ditekan.. dan tak lama kemudian...

Baby i love you... Zack sayangkan baby sgt2 n xnk bpisah dgn baby...

Baby pun sma mcm syg, x mau bpisah dgn syg... blsnya..

Gud nite baby, sweet dream... kiss u 2 the fon...muahhh...:-*

Hatinya bertambah berbunga ceria membaca mesej itu...

Gud nite syg...muahhhz 2...

************

Zack tersenyum gembira, semenjak kenal dengan Zetty terasa hidupnya yang sepi sedikit terisi, hujung minggu sentiasa dihabiskan bersama gadis itu...

Zetty Amani, seindah namamu secantik budi perketimu sayangku... andai aku mampu mengubah takdir hidupku ini... kan bagus... dia mengeluh benci... kadang-kadang dia geram, kenapa tiap kali kegembiraan yang ingin di kecapinya hadir, pasti akan terselit sekali bayangan kenyataan hidupnya yang perit..

"Bilalah kamu nak berubah ni? Usia kamu ni bukan makin lama makin muda, mummy teringin sangat tengok kamu jadi macam anak-anak orang lain sebelum mummy menutup mata...." Tegur Puan Sri Nelina suatu pagi, kita mereka sama-sama menikmati sarapan.

"Nanti-nantilah mummy, saya memang akan berubah, tapi bukannya serta merta mummy, saya perlukan masa.." Sungguh memang dia ingin berubah, yelah tiada siapa pun minta dilahirkan dan dijadikan seperti dia..

"Kalau boley Daddy teringin nak tengok kamu berkeluarga, punya anak, hidup macam orang normal yang lain" Sambung Tan Sri Zakaria penuh mengharap.

Dia menghempaskan keluhan berat... memang kadang-kadang dia kesiankan Mummy dan Daddynya... tapi... 27 tahun cara hidupnya begini, hingga dia dah terbiasa, dan agak sukar baginya mengubah cara hidupnya itu... dia ibarat terperangkap dalam satu tubuh yang bukan sepatutnnya menjadi miliknya.

***********

"You.....I ada benda nak cakap sikit ni.." Zetty memandang wajah Zack yang agak muram sedikit hari ni...

"Hurm apa dia??" soal Zack acuh tak acuh..

"You... family I tanya, bila you nak hantar keluaga you datang rumah I? yelah dah setahun lebihkan kita kenal,?" agak riang wajah Zetty tika menyatakan perihal familynya pada Zack..

Zack menelan air liur... gulp.. hantar family pergi rumah Zetty? God... Nampaknya Zetty dah terlalu mengharap pada hubungan ini dan aku tak sanggup nak kecewakan Zetty, satu-satunya insan yang paling aku sayangi ini... Macam mana ni.. dia mengeluh gusar, ah aku kena hentikan juga benda ni.. tak sanggup memberikan sebuah harapan yang tak pasti...

***********

Kenapa Zack akhir-akhir nampak muram jea ek? aku ada buat dia terasa hati ke? Zetty tertanya-tanya, sungguh, Zack yang dia kenal dulu dengan Zack yang dia kenal sekarang agak berbeza, Zack yang dulu periang, tapi Zack yang sekarang sangat diam, kurang bercakap dan yang paling ketara, dah kurang mesej-mesej romantis ucapan sayang, rindu dan cinta kepadanya sebelum tidur.... agak pelik di situ....hurm...

Dia ada perempuan lain ke? ah tak mungkin, aku tau hanya aku sahaja yang Zack sayang... hati kecilnya cuba menyedapkan dirinya sendiri... mungkin... Zack ada masalah kat pejabat kot... tapi.. kenapa dia tak ceritakan kat aku?? ah mungkin dia taknak merisaukan aku kot...

Ah baik aku call Zack.. hari ni dia diam jea, dari pagi tadi tak dengar khabar beritanya. Telefon bimbitnya di capai, nombor Zack didail tapi ..... hampa, hanya jawapan dari peti suara je yang menyambutnya menyuruh dia meninggalkan pesanan jika pentig... dia tak putus asa, di cubanya lagi sekali dan jawapannya tetap sama... Hisy ke mana pulak si Zack ni, telefon tak berangkat.. merisaukan aku jea.. sungut hatinya.. hurm try cal nombor rumah dia lah.. putus hatinya.

Didailnya nombor tersebut.. dengan sabar dia menanti sehinggalah talian di angkat.. suara wanita, mungkin orang gajinya atau ibunya kot, duga hatinya..

"Hallo, Zack ada??" tanpa memberi salam Zetty terus bertanya, terlupa seketika tentang budi dan adab yang sepatutnya..

"Zack?? Zack mana ni? takda orang nama Zack dalam rumah ni.." jawab wanita itu.

Zetty tersentak.. takda orang nama Zack? isk musykil... takkan aku salah nombor kot.. dikerlingnya sekali lagi nombor telefon yang tertera pada phone booknya... 03-33010101 rasanya sama yang seperti yang aku tekan tadi... dia mengerutkan dahinya...

"Maafkan saya puan, may be wrong number.." lemah dia memutuskan talian.

Hai ke manalah pulak mamat ni... biasa tak pernah begini.. merisaukan hati perut aku jea dia ni.. hisy mintak-mintak dia ok lah.


************

Zack berjalan perlahan-lahan, sesekali kakinya menendang batu-batu kecil yang terdapat di jalanan... sebuah keluhan berat dilepaskan... bangkai gajah kalau ditutup tetap akan mengeluarkan baunya juga, dan aku, walau pun seteguh mana aku menyimpan rahsia diri ni... tetap akan terbongkar juga suatu hari nanti.. aku tak boleh menolak fitrah hidup aku ni, siapa aku ni.. tapi aku sayangkan dia sangat-sangat...

Ya ALLAH kenapa seteruk ini aku diuji di dunia ini? sehingga terkadang aku merasa lelah dan penat, sehingga ku rasakan terkadang ingin menamatkan segalanya... tapi aku masih waras ya ALLAH, tak mahu ku tergolong dalam golongan penghuni neraka jahanam itu ya ALLAH...

***********

"Baby... tolong pegangkan my wallet.. I nak pergi toilet kejap..." pinta Zack tiba-tiba ketika mereka sedang menikmati makan malam tika itu..

Dan Zetty dengan senang hati menerima pemintaan kekasih hatinya itu... dalam menanti Zack kembali dari toilet.. terbuka hatinya untuk melihat isi wallet lelaki itu..

Senyumannya melebar bila melihat foto mereka berdua tersimpan elok dalam wallet Zack.. lega hatinya.. taulah dia, yang selama ini hanya dia di hati Zack.. perlahan tangannya menyelongkar isi perut wallet Zack... tiba-tiba dia terpandang ic lelaki tu.. perlahan di keluarkan dari tempatnya, teringin melihat wajah Zack ketika belasan tahun..

Hurm... cutenya dia..Zetty tersenyum... perlahan matanya melirik pula pada nama di ic.. pelik.. beberapa kali dia menggosok matanya.. gambar memang gambar muka Zack... tapi kenapa nama dia ZAKIAH NIRINA BINTI ZAKARIA...?? takkan adik dia kot? setahu aku Zack anak tunggal... dahinya mula berpeluh.. takkanlah...ah mustahil... dia menafikannya walaupun hatinya berat mengatakan ya..

Zetty cepat-cepat menyembunyikan raut wajah terkejutnya apabila melihat Zack menghampirinya... dan Zack seperti biasa wajahnya tetap bersahaja...

"Sayang, boleh I tanya sedikit?" soal Zetty tiba-tiba..

"Yup baby, nak tanya apa?"

Perlahan-lahan Zetty mengeluarkan ic Zack yang masih di genggaman.. di sorong perlahan kepada Zack, dan dilihatnya wajah Zack berubah pucat...

"Siapa Zakiah ek??" soalnya perlahan.

Zack terkelu.. sungguh dia belum bersedia menghadapi situasi ini... tapi.. segalanya telah terbongkar..

"Jawablah I tanya ni?? kenapa you diam?" kali ni nada suaranya bertukar keras sedikit

"I am sorry baby....I tak ad..." belum sempat dihabiskan bicaranya, Zetty sudah bangun..

"I hate you...!! " keras suaranya.. benci kerana berasa diri tertipu... dia bingkas bangun meninggalkan Zack..

"Baby wait... we need to talk..." Jerit Zack, pantas dia bangun mengejar langkah Zetty yang semakin menjauh..

"Nak cakap apa lagi Zack? ops lupa Zakiah..owh patutlah I call rumah you, mereka kata tiada orang nama Zack kat rumah you.."

"Baby I am sorry, I minta maaf sangat-sangat, I takda niat nak tipu you, memang I nak beritahu perkara sebenar ni pada you tapi tak sempat sebab you dah tahu dulu..

"Oh alasan...! you.. kalau I tak selongkar your wallet tadi, entah-entah sampai bila-bila pun I tak tahu apa-apa kan? kenapa mesti tipu I? you tahu tak berdosa besar??? you tahu tak? kenapa mesti libatkan I dalam perasaan songsang you hah?? kenapa?... sampai hati you..." teresak-esak Zetty meluahkan bicaranya. Hatinya terasa hancur berkecai, laksana berderainya sebiji gelas kaca yang dicampak dari ketinggian 25 tingkat...

"Baby..." dicubanya menghampiri Zetty, tersentuh sungguh hatinya melihat insan kesayangan berjujuran air mata. Jari jemarinya menyentuh perlahan wajah Zetty, ingin menyeka air mata yang gugur itu.. tapi pantas di tepis oleh gadis itu..

"Dont call me baby...! you tahu tak Nabi saw tak mengaku umatnya, golongan macam you ni Zack.." lemah nadanya, kecewa teramat sangat, tak sangka selama ini kekasihku kaum sejenis seperti diriku ini juga.

"I tak mintak pun dilahirkan macam ni baby, you ingat I suka ke macam ni, kadang-kadang I rasa sangat tersiksa, terperangkap dalam tubuh yang sepatutnya bukan menjadi milik I, tapi takda siapa pun nak faham.. I cuba nak berubah, tapi I perlukan masa." beritahunya lemah...

"Dah lah... I tak nak dengar apa-apa lagi, I nak balik... mulai hari ini I harap you jangan call I lagi, jangan jumpa I lagi, anggap kita tak pernah kenal, dan tak pernah ada apa-apa.. I harap you berubah.."

"Takkan kita tak boleh berjumpa sebagai kawan lagi baby?? Zack sayangkan baby sangat-sangat..." pohonnya..

"No.. I rasa ini yang terbaik untuk kita, tipulah kalau I kata I tak sayang you...tapi.. kita memang tak perlu ada apa-apa hubungan lagi lepas ni... selamat tinggal Zack.. I am sorry..." lemah suaranya, selemah aturan langkahnya...

Kalau ini yang Zetty mahu...aku rela, asalkan dapat melihat Zetty gembira dah terlalu cukup bagi aku...bisik hati kecilnya, maafkan Zack...

***********

Zetty menangis lagi, semenjak pulang tadi, air matanya tak henti-henti mengalir.. patutlah selama ni aku dengar suara Zack kadang-kadang lembut macam perempuan, patutlah selama ni aku lihat wajah Zack bersih tak ada kesan bulu-bulu misai dan janggut seperti lelaki lain... ya ALLAH terima kasih kerana akhirnya menggerakkan hatiku untuk melihat walletnya tadi.. dan Ya ALLAH maafkan aku dalam perhubungan ini... aku tak sengaja dan bukan niatku..

Dahlah Zetty, jangan menangis, benda dah jadi, kau menangis air mata darah sekalipun untuk kesalkan benda yang dah sedia terjadi ... tu macam kau tak redha je dengan ujianNya Zetty, kau kena ingat yang setiap yang terjadi tu mesti ada hikmahnya... pujuk hati kecilnya.

Ya.. aku tak perlu nak kecewa dengan benda ni, anggap aku hanya bermimpi ngeri dan esok bila aku bangun dari tidur, segalanya kembali kepada normal.

**********

Epilog

Suasana hiruk pikuk manusia membuatkan dia sedikit sebanya berasa tak selesa, yelah bayangkan tiap kali dia berjalanan pasti berselisih bahu dengan orang lain.. yelah ingat sikit kau sekarang di mana cik Zetty oi.. kat airport memanglah ramai orang, semua orang tertumpu kat sini... Zetty tersenyum kecil dengan omelan hatinya sendiri.

Dia melangkah perlahan-lahan berhati-hati membawa barang-barangnya, tak mahu peristiwa lalu berlaku kembali. Hampir 3 minggu meninggalkan tanah air.. membuatkan rasa rindu yang teramat pada udara Malaysia ni.. 3 minggu dia di Australia kerana tuntutan kerja... 3 minggu jugalah dia merindui makanan Malaysia.. hey memang aku tak boleh duduk luar negara, sebab tekak aku tak boleh terima masakan barat...

Sedang asyik melayan fikiran... tubuhnya terasa tiba-tiba dirempuh dan menyebabkan dia terdorong ke arah seorang wanita... tu dia... alahai..tak aku langgar orang, mesti orang langgar aku..hai nasib badan.. dia mengeluh.. Dia tunduk perlahan mengutip buku yang terlepas dari pegangan wanita tadi.. hurm.. " Dont be Sad" sempat matanya melirik pada tajuk buku itu.. nice tajuk...getus hatinya..

Dihulurkan buku itu pada pemiliknya...

"Maafkan saya cik.."pohonya perlahan..

"It's ok, saya pun cuai, jalan sambil baca buku... eh baby??" tiba-tiba wanita itu terjerit kecil

Zetty tersentak mendengar panggilan itu.. takkan "DIA" mustahil...!! perlahan dia mengangkat wajahnya, memandang wajah wanita itu..

"Siapa awak? takkan awak Zack??" terkejut lantas dia bertanya.

"Nama Zack dah lama berkubur.. sekarang I ialah Nirina.." beritahunya dengan wajah terukir manis, sungguh Zetty lihat wajah Zack lebih berseri-seri... lawanya dia bila jadi perempuan betuk-betul..

"Ya ALLAH Zack, ops Nirina... you dah berubah.. syukurnya ya ALLAH.." spontan dia memeluk tubuh Zack..

"Alhamdulillah semua ni sebab kehendakNYA, I lebih tenang dan gembira sekarang..." manis sekali senyuman itu di mata Zetty.

"Eh tu family I dah sampai, meh I kenalkan diaorang pada you.." selamba dia menarik tangan Zetty.. bukannya haram pun kan..

"Mummy, daddy, she is Zetty Amani, ala.. girl yang Nirina pernah ceritakan dulu.."

"Oh nilah dia Zetty .. auntie dah lama teringin nak jumpa Zetty yelah, sebab Zettylah anak auntie ni berubah..terima kasihlah banyak-banyak.." Puan Sri Nelina gembira, akhirnya impian ingin bertemu Zetty termakbul.

"Uncle pun sama macam auntie kamu..terima kasih banyak-banyak kat kamu.." Tan Sri Zakaria menyambung.

"Eh terlanjur kita berjumpa ni, apa kata kita lunch sama-sama, macam mana??" cadang Puan Sri Nelina

"Hurm molek gak tu auntie.. saya pun dah gian nak makan masakan Malaysia.. yelah dah 3 minggu tak makan...dah terliur ni" dengan nada jenaka dia menyutujui cadangan Puan Sri Nelina itu.

1 comments:

Anonymous May 19, 2010 at 8:50 AM  

giler r cter ni~~~
ape-ape jelah....

  © Blogger templates Freelance by Nuril Bahanudin 29.05.2011

Back to TOP