iklaneka

Segala karya dalam BLOG ini adalah milik penuh Nuril Bahanudin dan penulis langsung TIDAK pernah memberi kebenaran kepada mana-mana penulis di blog lain untuk mengulang cetak karya di dalam blog ini untuk disiarkan di blog MEREKA, Jadi kepada penulis2 blog yang telah mengambil, menyalin, atau mencetaknya semula, diharaplah dapat MEMADAMKANnya daripada blog anda, sebelum sebarang tindakan undang-undang diambil kepada anda. Terima Kasih atas segala kerjasama yang telah diberikan.

Pageviews

Sunday, December 25, 2016

Novel : Ku Relakan Cinta Ini Bertamu[39]




Dalam silau-silau cahaya lampu kereta pandangan matanya menangkap pada satu susuk tubuh yang baru melangkah keluar dari perut kereta yang berhenti tidak jauh darinya. Cuba diamati siapa gerangan yang tiba itu. Berkerut-kerut dahinya.. tapi dia tak pasti.

"Qish, nak ke mana pula ni malam-malam bawak beg?" Tegur satu suara yang amat dikenalinya itu.

Air mata yang sudah menjadi teman setianya sedari tadi kembali mengalir lebat di pipi, menitis jatuh terus ke bumi sebaik sahaja dia mendengar suara itu.

"Su... ya ALLAH, kau datang tepat pada masanya..." Ungkapnya bersama esakan yang tak tertahan.

"Apa yang terjadi ni Qish? Kau nak ke mana? Mereka halau kau ya, Daniel halau kau ek?" Soal Suraya kabut... Rawan melihat wajah sembab Balqish di sebalik sinar cahaya bulan. Entah kenapa hari ni dia tergerak untuk menjenguk Balqish.. lalu diajaknya tunangnya itu singgah menemui Balqish.. Tak sangka pula dia akan bertemu dalam keadaan Balqish begini. Wajah sendu itu diperhatikan. Cuba diamati, takut-takut ada kesan cedera pula yang menempek di wajah itu tapi alhamdulillah tiada.

Huh.. apalah yang dibuat oleh si Daniel ni lagi? Dia ni memang tak boleh harap langsung, ada saja benda yang dibuat tu melukakan Balqish. Memang nak kena mamat ni, siap kau kalau aku jumpe nanti. Aku pijak-pijak kaki kau sampai berlubang dengan high heel aku ni. Dia menggetap bibir.. hatinya kuat mengatakan yang Balqish jadi begini dek kerana lelaki itu.. Ya dia mesti punca utamanya.. Siapa lagi kalau tak bukan dia?

Tubuh Balqish yang sedang tersedu itu diraih ke dalam pelukan.. Entah kenapa hatinya sangat sakit melihat keadaan Balqish kala ini.

"Qish kau nak kemana sebenarnya?" Dia menyoal lagi setelah beberapa kali soalannya terbiar sepi tanpa sebarang jawapan.

Balqish menggeleng...

"Jom ikut akulah kalau macam tu.." Ajak Suraya. Risau juga sesuatu yang tak elok akan terjadi pada teman nan seorang ini. Beg pakaian di tangan Balqish di capainya dan dimasukkan ke dalam kereta.

"Qish.. jom.." Dia menarik perlahan tangan sahabatnya itu..

"Qish...."

Sekali lagi dia memanggil bila melihat Balqish hanya pegun tidak bergerak..

"Kau ikut aku balik... nanti dah sampai rumah kita bincangkan macam mana cara nak selesaikan masalah kau ni lagipun kesian Risyia tuh. Mesti dia sejuk kena dengan angin malam..."

Dengan langkah yang berat, lambat-lambat dia memasuki perut kereta... memandang lagi kea rah rumah agam itu. Mungkin untuk kali yang terakhirnya.

Kita bertemu dalam tidak diduga. Entah mengapa dalam diam, rasa sayang ini mula hadir memekar dalam jiwa ini. Mungkin inilah takdirnya yang bahagia itu bukan semestinya menjadi milikku. Selamat tinggal sayang. Izinkan aku berlalu dalam hidupmu. Semoga bahagia itu menjadi milikmu. Mengiringi setiap hari-harimu. Bisik hatinya..

"Abang, kita bawa Qish balik rumah Su lah ya..." Suraya memandang ke arah tunangnya. Hai nampaknya plan nak keluar tengok wayang midnight terpaksa dibatalkan. Ah tu semua tak penting... yang penting sekarang ni ialah untuk berada di sisi temannya itu. Dia tahu yang Balqish amat-amat memerlukan sokongannya kala ini.

"Ok.." Lelaki itu mengangguk setuju. Dia faham benar yang Suraya memang teramat sayangkan Balqish dan dia sendiri pun amat menyenangi Balqish sepanjang mengenali wanita itu melalui Suraya..

Suraya risau sepanjang perjalanan itu mereka semua hanya selesa membisu. Sesekali matanya mencuri pandang ke arah Balqish melalui cermin kereta. Tak sabar hati untuk mengetahui apa yang terjadi pada rumah tangga temannya itu.

Tunangnya yang tenang memandu di sisinya dipandang lama. Nasib baiklah lelaki ini jenis yang memahami. Minta-mintalah dia tidak buat perangai andai kami berumahtangga kelak.

"Kenapa??" Soal lelaki itu.. hairan melihat Suraya yang asyik merenungnya sedari tadi..

"Err... tak ada apa-apa..." Suraya menggeleng kepala laju..

"Kalau tak ada apa-apa kenapa pandang abang macam tu sekali?"

"Er... aa.. abang tak kisah ke kita batalkan temujanji kita ni?" Serba salah pula pada lelaki itu. Dah sekarang ni mereka memang sukar untuk berjumpa. Lelaki itu terlalu sibuk dengan tugas-tugasnya..

"Tak adalah.. Balqish lebih penting sekarang ni... temujanji kita, bila-bila pun boleh..."

"Terima kasih abang..."

Beruntungnya aku dapat tunang yang amat memahami seperti dia ni. Sejuk hatinya mendengar lafaz yang terkeluar dari bibir lelaki itu.

"Tak ada hal sayang... "

Suraya tersenyum...

"Sorry aku menyusahkan korang berdua." Suara serak Balqish tiba-tiba menampar telinga. Agaknya barangkali Balqish mendengar perbualan antara mereka tadi..

"Tak ada susahnya Qish. Kau kan kawan aku dan nilah gunanya kawan. Sentiasa ada susah dan senang. Kau kan tahu yang aku tak akan sesekali pun benarkan kau sendirian menyelesaikan kemelut ni."

"Thanks Su.. aku dah banyak susahkan kau.. "

"Qish.. untuk kau aku rela disusahkan... tak apa.. janji kau bahagia.."

Balqish diam. Rasa terharu mendengar kata Suraya itu. Sungguh.. Surayalah kawan terbaik yang pernah di milikinya.

Moga ALLAH sentiasa merahmati kehidupan kau Su... doanya dalam hati, ikhlas...

**********


Dari kejauhan, matanya menangkap pada sinaran lampu kereta yang baru saja keluar daripada perkarangan rumah itu..

Eh siapa pula yang datang? Daniel tertanya-tanya dalam hati...

Ah pedulilah... tak penting pun..

Seusai saja dia meletakkan keretanya di garaj... cepat-cepat dia melangkah keluar dari peut kereta.. tak sabar rasanya untuk menyampaikan perkhabaran gembira ini pada Balqish..

Sunyi je rumah ni... mana pula perginya Balqish ni..

"Qish.. oh Qish.. abang dah balik ni.." Dia memanggil namun tetap sepi tanpa sahutan..

Daniel mula tak sedap hati. Gopoh-gopoh dia memanjat anak tangga menuju ke tingkat atas, langsung tak peduli akan pandangan pelik kedua ibu bapanya.

Pintu kamarnya di tolak rakus. Kosong... bilik itu tiada siapa-siapa. Balqish tidak berada di situ. Hairan..

Dia berpusing. Melangkah keluar dari bilik itu.. ingin mencari di bilik-bilik yang lain pula. Manalah tau kot-kot Balqish merajuk. Bawa diri ke bilik yang lain namun langkahnya terhenti tiba-tiba.. dia berpusing kembali. Matanya menangkap ke arah almari pakaian yang sedikit terbuka.

Jangan-jangan Balqish.... Tidak ini semua tak boleh terjadi! Dia cuba menenangkan dirinya. Terketar-ketar tangannya membuka pintu almari pakaian itu.

Tidak! Daniel terduduk di situ juga. Bila melihat isi almari itu separuh kosong. Bakaian Balqish hanya tinggal separuh dan begitu juga dengan pakaian Batrisyia.

Ya ALLAH... kenapa kau sanggup buat abang macam ni Qish?

Kereta tadi... ya.. dia teringat akan kereta yang dia terserempak meninggalkan rumahnya. Mesti ada kaitan dengan Balqish!

Gopoh-gopoh dia berlari keluar dari biliknya menuruni anak tangga. Balqish mesti dicari juga malam ini. Dia bimbangkan keselamatan isterinya itu dan anaknya

"Lajunya... kamu nak kemana pula ni Niel? Balqish mana?" Tegur Tan Sri Darwish. Hairan barangkali meihat tingkahnya.

Daniel hanya membiarkan saja soalan itu. Otaknya berserabut teramat sangat tika ini. Kalau aku jawab karang terkeluar pula perkataan kasar. Ini semua mereka punya pasallah.

Ah mana nak di cari Balqish malam-malam begini? Dia buntu.

Telefon bimbit yang berada dalam kocek baju melayunya dikeluarkan. Nombor telefon Balqish didailnya laju.

Lama dia menunggu panggilan dijawab. Namun hampa.... Panggilannya terus terbiar sepi masuk ke voice mail.

Qish tolonglah jawab. Tolonglah jangan buat abang risau macam ni. Desis hatinya.

Naik lenguh jari-jemarinya mendail nombor Balqish berulang kali namun tetap sama.... Tak ada jawapan...

Daniel hampa.... Aduhh.. Mana nak cari dia malam-malam macam ni? Dia gusar. Dahlah aku tak berapa tahu siapa kawan-kawannya, yang aku kenal kawan dia cuma seorang saja.. si Suraya tu.

Suraya??

Hah jangan-jangan si Qish ada dengan dia tak?

Nombor telefon Suraya didailnya pula.

"Hello Suraya.. Qish ada dengan awak tak?" tTnpa memberi salam dia terus bertanya.

"Qish?? Eiii isteri awak.. takkan tak tahu ke mana dia pergi?" sindir Suraya geram.... Heii kalau aku tahu pun jangan harap aku bagitahu kau.

"Su.. saya tak ada masa nak dengar sindiran awak tu. Qish ada dengan awak tak? Cakaplah.. jangan tipu saya."

"Dia tak ada di sini."

"Tak ada??"

"Ha'ahlah..." jawab Suraya.. Hisy serba salah pulak aku ni. Tak faham aku apa kena dengan mereka berdua ni. Perang besar sangat nampaknya. Balqish yang sedang berehat di sofa di pandang sekilas. Nampak teruk sangat keadaan temannya itu, menangis sampai bengkak-bengkak mata.

"Mana saya nak cari dia ni?? Suraya kalau Qish call, awak cakap saya cari dia. Dahlah saya call dia tak berangkat. Saya risau sangat ni."

"Yalah-yalah... dah lewat malam ni. Saya dah mengantuk." Suraya memberi alasan. Selebihnya dia tak sampai hati untuk terus menipu bila mendengar suara risau Daniel di hujung talian.

"Oo.. ok sorry ganggu awak.."

Qish manalah sayang pergi ni? Kenapa tak tunggu abang balik dan kita boleh berbincang apa-apa yang Qish tak puas hati. Kenapa mesti Qish bertindak terburu-buru macam ni. Tak sayangkan abang ke?

"Hah kamu ni kenapa Niel, macam orang hilang anak saja kenapa? Balqish mana? Dah tidur ke?" Soal Puan Sri Nuha yang muncul tiba-tiba. Hairan melihat si anak kelam kabut tanpa mengetahui hujung pangkal sebabnya.

"Qish tak ada" Perlahan dia memberitahu..

"Hah? Yalah mummy tahulah dia tak ada di sini, dia dalam bilik ke? Dah tidur ya?" Masih tak faham apa yang terjadi.

"Bukanlah mummy. Qish dah tak ada. Dia dah pergi dari rumah ni. Bawa anak kami sekali. Dia dah tinggalkan Niel." Lirih dia memberitahu dengan nada sendu seperti anak kecil mengadu kepada ibunya..

"Apa? Tak ada? Dah pergi?"

Ya ALLAH.. mesti Balqish terasa dirinya sudah tak diperlukan di sini. Sampai dia mengambil keputusan pergi membawa diri.

"Entahlah mummy. Ini semua salah Niel. Tak berterus-terang."

"Dah tu kamu nak buat apa lagi? Apa pasal tercegat lagi di sini? Pergilah cari dia."

"Nak cari dekat mana mummy? Niel tak tahu dia pergi mana.. call pun tak berjawab."

"Hah.. kalau macam tu kita buat report polis jelah.." Puan Sri Nuha memberi cadangan. Hisy risau pula tentang cucu dan menantu yang tidak diketahui khabarnya. Selamat ke tidak di luar tu waktu malam-malam macam ni. Dia mengeluh. Salah dia pun ada juga mungkin Balqish terasa hati dengan kata-katanya tapi nak buat macam mana lagi? Dah terluncur pun. Nak tarik balik kata itu pun dah tak berguna. ya ALLAH maafkan mummy.

"Belum cukup 24 jam macam mana nak buat report.."

Daniel menghempaskan punggunnya pada kerusi yang terdapat di luar rumah itu. Fikirannya buntu. Rambutnya sendiri pun dah kusut masai akibat beberapa kali dia menggaru-garu kepala yang sememangnya tak gatal.. kusut! Serabut!

20 comments:

kaknOOr said...

hu hu leleh gak air mata baca bab ni..
kesian balqis......teruskan x sabar nak tahu kisah seterusnya

Yeen said...

sambung lagi ...

Nuril Bahanudin said...

Kak noor ~ alahai jangan nangis.. huhu i'm sorry..

Yeen ~ masyeh2..

safya said...

padan muka neil kene tggal..bagi lame skit balqis menghilang..
biau die rase..hahahhaha...Jhat kan aku...

ayuni said...

la kak nuril..nape jadi cam ni??...lain dari jangkaanku..huhuhu..tapikan bagus jugak balqis buat niel cam ni...baru da trill kan kak?..urm..tak sabar nak taw citer ni sapai ke penghujungnya...sabar jewla...hehehehe...i likes tis story very much...

nora said...

suka sangat part ni...

iffahnazifa said...

Fuhh, x smpt nk tahan air mata..:(
Neway, best.
x sabar nk taw ape lg pasni
TQ cik writer.

akak said...

nuril..nak kena babab ni..buat air mata org tua2 ni leleh.... alahai!..sedey!!!

Nuril Bahanudin said...

Alamaknya..
Sy minta maaf eh... sy x jgka plk ntry ni ley wat yg mmbacanya nangis..
err nah amik tisu ni sorang satu.. (^^)

Safya ~ nakalnya awak.. masyeh 4 read

Ayuni ~ thanks dik.. sje jea wat gempak gini..

Nora ~ thanks nora..

Iffahnazifa ~ alolo cian dia.. dah2 jgn nanges eh.. ti x comey dah.. masyeh2..

Akak ~ alahai.. ampun kak.. laen kali janji buat lagi.. ekekeh
masyeh2

Nurul Nuha Yosri said...

alaa jangan laa lame sgt kalo balqis nak ilang pon...x best laa cenggini. ilang seri citer neh kalo balqis x selalu disamping daniel...hik3 neway x derlaaa sampai nak menetes bace bab neh..nape ekk sume owg nak nangis..lek r nie baru cket kan kak nuril.. cume kite neh mungkin x berperasaan kowt..hik3
tapikan best r citer neh salu wat kite ternanti...kak nuril sambung cepat au da x sabo dak oden nak membace n3 yg seterusnye :)

epy elina said...

hohoho...
ok la 2...
dlm msa ni mrka blh mnilik diri msing2x...
ada ke cnta ada kat ati mrka...
bri ruang kpda dri sndri...
tp x nak qis ngn daniel brcerai lak...

cinta terindah said...

ala Qish nie...terburu2...
Niel bkn kawen pun...tak jadila...
huhuuu

sinichies_girl88 said...

ala knpa jadi cam tu lak...
huhuhuhu
tak nak ah qis rajuk lama2 t mesi ada je penyibuk2 lai y timul huhuhuhu
nak lagi...
sambung...

cikgulizz said...

ala..x saspen la sbb dah tau qish g mana...x der org jahat selain dr suhail ker??..macam dah nak abis jer cite ni??..best cite ni..

fard_kay said...

nasib baik ada suraya
bertuah qish dpt kwn mcm tu

suriyani said...

salam nuril..
biar niel rase...tp cian lak...
jgn la lame2...hihi..
take ur time..carik idea yer..:)

Anonymous said...

huhu..alahai sdih pulak bca n3 ni..
nsib x nangis..
ksian qish n daniel..
bla bjauhan mst nnt saling mrindui..huhu
hrp akak dpt smbung lg..
next n3 nnt kasi y best2+kaw2 pnya tau..hehe:D
-cahaya-

syamizi azwaza said...

best. cepat sambung. x sabo da nak tau bila daniel jumpa balik ngan Qish n baby diorang. sedih nih.

faza said...

nice...........

Sarjen Pencerita said...

Salam kawan penulisku,Teruskan usaha menghasilkan karya..semoga terus maju...jangan lupa juga lawat blog sya ya kat https://ceritaberemosi.blogspot.my/