iklaneka

Segala karya dalam BLOG ini adalah milik penuh Nuril Bahanudin dan penulis langsung TIDAK pernah memberi kebenaran kepada mana-mana penulis di blog lain untuk mengulang cetak karya di dalam blog ini untuk disiarkan di blog MEREKA, Jadi kepada penulis2 blog yang telah mengambil, menyalin, atau mencetaknya semula, diharaplah dapat MEMADAMKANnya daripada blog anda, sebelum sebarang tindakan undang-undang diambil kepada anda. Terima Kasih atas segala kerjasama yang telah diberikan.

Pageviews

Tuesday, December 20, 2016

Novel : Ku Relakan Cinta Ini Bertamu[38]



Daniel tersenyum gembira seusai mengaminkan doa yang dititipkan oleh lelaki separuh usia berserban hitam di hadapannya.. Alhamdulillah selesai sudah majlis akad nikah itu.. selesai sudah seksaan yang ditanggung oleh jiwanya.. sungguh dia penat, teramat penat dengan dugaan yang dihadapinya beberapa minggu lalu.. terlalu menekan perasaannya.

Syukur ya ALLAH, terima kasih ya ALLAH atas limpahan rahmat-MU.. jiwanya terasa lapang, semangat yang hilang terasa telah kembali ke tubuhnya..

Suasana hingar bingar di situ tidak sedikit pun mencacatkan moodnya.. Daniel angkat wajahnya.. matanya berlaga pandangan kepada Suhail.. dan cepat-cepat wanita untuk menundukkan wajahnya.. tidak seberani sebelum-sebelum ini.. pandangan dialihkan pula ke arah lain.. kali kepada kedua orang tuanya pula.. mereka berbalas senyuman.. dan keduanya menganggukkan kepala kepadanya.. apa makna di sebalik senyuman yang diberikan itu diapun tak pasti...

Andai aku mampu ulang semula ke waktu dulu... ingin sekali ku mula kan dari awal, berkenalan, bercinta seterusnya berpadu janji... dan akhirnya hidup bahagia denganmu bersama menyulam cinta antara kita... namun kisah mereka kisah yang luar biasa.. sayangnya pertemuan mereka dimulai dengan tanpa sedikit pun punya rasa cinta.. hubungan yang terpaksa pula diikat dengan tali pernikahan dek kerana keterlanjuran yang tidak di sengajakan oleh dia.. Mereka tinggal bersama, berkongsi segala.. berbicara, bergaduh, menempuh kehidupan seharian dengan pelbagai ragam tersendiri.. masing-masing punya kerenah yang pelbagai... namun dalam tak sedar ikatan yang dibina tanpa rasa cinta ini mula menginjak usia setahun...

Tak sangka kan, hubungan yang dingin, hambar beku kaku inilah kini yang membuatkan dirinya terasa terikat, terikat dek tanggungjawab yang dia sendiri terpaksa menampungnya... dan dalam dia sendiri tak sedar dia sendiri sudah mula mampu menerima semua ini.. sudah mula mahukan tanggungjawab itu.. ah kehidupan ini mematangkan aku kini

Masih jelas dalam ingatannya kerenah rela dalam paksa Balqish bila dipaksa menghabiskan segelas susu, dan yang pasti peristiwa yang tak dapat dilupakan yang tersimpan kemas dalam kotak memorinya ialah.. peristiwa pertemuan pertamanya.. raut terkejut Balqish, reaksi isterinya itu sampai pengsan-pengsan melihat keadaannya... Daniel menggelengkan kepalanya, teruk sungguh aku ni minum sampai mabuk tak ingat dunia, dan orang yang tak bersalah juga yang menjadi mangsa..

Paling tak dapat nak lupa ialah detik ketika matanya lebam dek kerana Balqish yang mengigau telah menumbuk dirinya.. huh ganas juga bini aku tu.. tak padan dengan kecik.

Kadang-kadang dia sedar, kerenah selamba terjah Balqish itulah yang memikatnya.. teringat peristiwa ketika ketika dia terpaksa outstation.. Balqish yang curi-curi makan buah mempelam muda, kononnya sebab dia tak tahu.. tapi takdir tuhan.. dia pulang awal.. hehe.. macam-macam hal si Qish ni.. semuanya mencuit hati aku.

Dan yang paling tak didapat dilupakan ketika Balqish bersengkang mata menjaga dirinya ketika diri diserang dema.. dari situlah yang dia mula sedar yang antara mereka memang ada apa-apa... yang antara mereka memang ada perasaan yang luar biasa.. dap dip dup jantung berdebar..

Daniel bangun perlahan, berundur dari kesesakan orang ramai.. mencari sedikt ruang sunyi untuk dirinya.. dia sujud syukur.. Ya TUHAN ku yang Maha Mengetahui setiap perkara yang mendatang.. terima kasih ya ALLAH.. atas nikmatMu yang ini.. barulah kini ku rasakan kemanisan nikmatMu tika tidak melupakanMU.. air mata lelakinya gugur.. gugur kerana terlalu terharu dengan apa yang di nikmatinya kini.

Lapang... di ruang mata hanya terlihat senyuman manis Balqish.. di ruang matanya hanya terlakar raut wajah Balqish.. ah kita pasti akan hidup bahagia selepas ini sayangku..

Bahunya ditepuk perlahan secara tiba-tiba.. mematikan anganannya... Daniel berpaling, melihat siapakah gerangannya insan yang mengganggu anganya..

"Ricky.." Daniel memandang wajah lelaki yang baru dikenalinya tidak sampai beberapa jam tadi.. wajah itu tenang, bersih... dan bercahaya.. gembira barangkali..

"Yup.. assalamualaikum.. " Ricky Adrian Abdullah mengucapkan salam kepadanya..

"Waalaikumussalam.. tahniah Ricky.. dan terima kasih kerana tiba tepat pada masanya.."

"Tak ada hal bro... saya yang sepatutnya ucapkan bebanyak terima kasih... yalah kalau tak sebab Encik Daniel beri laluan.. mungkin impian saya untuk bersama dia takkan tercapai.." Ricky mengenggam erat tangan Daniel..

Daniel tersenyum.. kuasa ALLAH tiada siapa yang dapat menduganya...

Tadi..

Ketika hampir dia menjadi suami kepada Suhail Munirah Binti Dato' Zakuan... lelaki itu muncul.. dia tak tahu siapa lelaki itu, dan dia memang tak ingin nak ambil tahu langsung...! tapi kini sebaliknya..

"Pernikahan ini tak boleh di teruskan.." halang lelaki itu, hingga mencipta gamat di majlis itu sebentar tadi.

"Kenapa pula tak boleh di teruskan?" soal jurunikah lembut.. cuba ..

"Saya tahu lelaki ini tak cintakan Suhail.." Ricky menuding jari kepada Daniel.

"Betul awak tak cintakan dia Encik Daniel?"

"Ya tuan haji... saya memang tak cintakan dia langsung,..." jawab Daniel lemah, alang-alang orang dah bertanya biar aku jawab terus terang... bisik hati kecilnya

"Tengok betulkan apa yang saya katakan..." Ricky berkata yakin...

"Jadi kalau tak cinta kenapa kamu mahu teruskan juga?"

"Saya tak ada jawapan untuk soalan itu tuan haji... saya cuma mahu segalanya selesai secepat mungkin... saya mahu kita teruskan majlis itu sekarang..."

"Baiklah kalau itu yang kamu minta... kita teruskan majlis ini sekarang..." tanpa mempedulikan tetamu yang tidak diundang yang berdiri tidak jauh dari situ.

"Nanti!!!"

"Apa lagi ni?" Dato' Zakuan yang hanya diam dari tadi mula bersuara.. geram dek gangguan itu.. mula hilang sabar.

"Hentikan semua ni..!, jangan jadi bodoh, awak boleh perlu batalkan pernikahan ini kalau awak tak suka.."

"Semua ini telah ditetapkan dan kamu tak ada hak untuk menganggu majlis ini... baik kamu pergi sebelum saya panggilkan pengawal untuk usirkan kamu..." ugut Dato' Zakuan berang.

"Siapa kata saya tak ada hak?" Ricky bersuara lantang..

"Ya.. siapa kamu?"

"Saya Ricky.. orang yang terakhir bersama Suhail.. " jawabnya berani..

Hampir berbulan lamanya dia cuba mencari kemana menghilangnya kelibat Suhail di kelab malam itu.. berbulan lamanya dia memendam perasaan rindunya sehingga sanggup mengupah seorang penyiasat persendirian untuk mencari jejak Suhail..

Dan bertapa kalutnya dia bila diberitahu yang Suhail akan dinikahkan dengan pilihan keluarganya... dia bergegas ke sini.. dan alhamdulillah.. dia masih sempat..

"Be... betul ke apa yang kamu katakan ini?"

"Ya saya takkan tipu benda-benda serius begini..."

"Saya datang untuk mengambil Suhail sebagai milik saya yang sah disisi agama islam..." beritahunya yakin.. ya solat istikharah yang dilakukan 3 malam berturut-turut memberikan jawapan yang positif..

Semenjak kehilangan Suhail dari kelab itu, dia mula merasakan kekosongan.. kekosongan yang lebih teruk daripada ditinggalkan oleh bekas isterinya beberapa tahun yang lalu... kesedaran untuk berubah mula timbul bila suatu pagi dia terjaga dek kemerduan azan yang dialunkan oleh seorang bilal dari surau berdekatan tempat tinggalnya..

Hati menjadi sebak tiba-tiba.. sayu.. akhirnya dia teresak pilu... fahamlah dia kini, dulu dia memasuki islam hanyalah sekadar untuk mencapai cintanya sesama manusia, dan hidupnya hanyut dek kerana kegagalan cinta sesama manusia.. semenjak hari itu Ricky memasang tekad untuk kembali ke pada permulaannya... mendalami islam dan membetulkan kembali hidupnya yang terumbang ambing...

Suhail.. ya hanya wanita itu yang dirasakan sesuai dengan dirinya, dia dah hanyut, perkenalan satu malam dengan gadis itu terus membawa ke perhubungan yang terlalu jauh, jijik dan kotor.. dan kini dia mahu membersihkan kekotoran itu dengan mengambil gadis itu sebagai isteri dan memulakan hidup baru..

Namun sayang gadis itu menghilang tanpa khabar berita.. pergi begitu saja membawa sekali perasaan indah yang membuai jiwanya satu malam itu..

"Maksud kamu apa?" soal Datin Adlyn yang masih kabur...

"Saya nak menikahi Suhail.." Jawab Ricky yakin.

"Tapi..." uikk.. masakan pengantin lelaki perlu ditukar.. apa pula kata mereka-mereka yang hadr nanti..

"Hah? baguslah kalau awak buat keputusan begitu.." Daniel yang sedang duduk bersila berhadapan jurunikah itu mula berdiri, melangkah menghampiri Ricky.. ceria wajahnya.. songkok di kepalanya di tanggalkan.. terus diletakkan ke atas kepala Ricky..

"Silakan.." dia memberi ruang pada Ricky...

"Selamat pengantin baru encik Ricky, moga berkekalan hingga ke akhir hayat..." dia berbisik pada telinga lelaki itu..

"Ricky..." eh jauh pula dia mengelamun... Daniel mengomel perlahan...

"Ya saya.. sorry.. hehe saya teringatkan tentang majlis tadi.. gembira sangat rasanya.."

"Saya pun gembira untuk awak Ricky... kalau awak tak ada.. tak tahulah saya.."

Ricky tersenyum... segalanya memang tidak dirancang olehnya, dia cuma datang ke sini dengan niat untuk menghentikan majlis ini, tapi tak sangka pula dia akan bernikah terus.. tapi tak apalah benda yang baik tak elok nak dilengah-lengahkan..

"Ricky saya and family nak minta diri dulu... dah jauh malam ni.. nanti kalau senang datanglah ke rumah saya dan kita boleh berbual panjang..."

Teringat akan Balqish yang bersendirian membuatkan jiwanya meronta-ronta ingin pulang ke rumah.. tak sabar ingin melihat reaksi Balqish..

Qish tunggu sayang.. kejap lagi abang pulang... dan kita akan betulkan apa yang pincang dalam hidup kita.

Nuril type : Salam... urgghh bersambung lagi... hehehe agaknya kereta siapakah yang Balqish nampak? Daniel kah atau orang lain... nak tahu sila tunggu ep strusnya... Siapa Ricky?? ley rujuk pada ep24... n3 yg agak pendek.. krna agak ksmpitan masa... hope anda njoy mbacanya... salam~

24 comments:

Anonymous said...

teman first komen...sgt best...harap2 daniel la yer....

Nuril Bahanudin said...

kekekeke..
entahlah siti..
teman pun tak tau sapa org yg naik kereta itu...

miss ain said...

bkn daniel kan....msti bosz die 2...apa nama...lupa lak sy nie kak nuril...hehehehe
alhamdulillah daniel tak jd kawen ngan c suhail....
anyway thanx 4 new n3...
tak sbr tggu n3 baru...

Anonymous said...

best sgt daniel x jd kawin dgn suhail...hope balqish belum tinggalkan daniel..kesian balqish ngn baby klu baliqish xsempat tau daniel tak jadi kawin ngn suhail.

akak said...

jganlah salah faham lagi dah..ha, si ricky tu kot yang gi cari daniel kat rumah.. heehe
jgnlah qish lari!!!

Anonymous said...

jgn kata bos dia dah la..plis eh..jgn

cinta terindah said...

huhuuu...Daniel balek tp Qish dah tak ada dahhhh...huhuuu

aisyah said...

suspen sgt laa cte ni...

aqilah said...

lega........daniel terlepas....tapi balqish dgn siapa lak???????

Anonymous said...

yer minta2 rickyla yg dtg umah daniel tu nak cari daniel. so qish xda la saah faham lg. pez bglah qish bahagia. xmaw dia lari n salah faham...

raNt|ng pUtEh said...

waaaa..sukeee..
seb bek ricky jdik pnyelamat..
bgus ricky!..
ape, bkn kete niel ke yg kt uma 2??
hope kete niel la..
xmo la bl niel bliknye qish xde..huk3..
smbg lagi..
xpuasss..hehehe

Anonymous said...

salam kak, suspens da td...hahaha..tp, xjadi kawen jgk...hihi...suke..suke..jgn lah balqish pegi...arap xsempat....huhu..cian daniel.. kan2x...

epy elina said...

hoohoho...
hrp2 daniel smpt tiba....
sblum qis prgi jauh....saspen lak...

cikgulizz said...

yeye..betul pun...dah agak mesti pakwe suhail yg kejutkn majlis tu..harap2 qish sempat keluar...hilang seketika dr hidup daniel..biar sama2 memendam rindu..daniel mesti cerita yg sebenarnya pada mak ayah dia..biar sumer syahdu..pastu pakat ramai2 cari qish...

Anonymous said...

hehe kak nuril.. naseb bek xjd kawen..
cpt2 ea kak nuril continue ag..
sy dah nak pegi matrik ni, sedey lar kalo xsmpt bace n3 baru.. huhu..
minx2 daniel lar ek tp rase2nye mcm bukan daniel je..

Anonymous said...

suspen tull jgn la bg qish lari nak happy ending

miz ruha said...

nasib baik ade penyelamat daniel,,,,

nk lg,,

kak long said...

bab dulu ada 2 suspen 1 yg dtg halang majlis nikah tu tapi dah terjawab,ricky so seƶamat x jadi kawen...tp satu lg kereta siapa ya?jgn la ada halangan lg sianla kt baby batrisya n qish juga.....biar le kereta yg qish nampak tu ......harap 2 tu daniel le.

Nuril Bahanudin said...

Assalamualaikum...
Wah ramai ni...

Miss ain ~ bukan2 dan bukan lagi... cite ni actually akn jdi tmbh sdih pas ni.. bwk2 btnang ek..

Anony~ kesiankan degn Balqish tu.. tp apa nak buat.

Akak ~ akak... lari jauh tu.. ehehehe

Anony ~ entah.. ye atau tdak jwpnnya.. hehe

Cinta Terindah ~ xpa smpat kejar kot si Qish tu... :D~

Aisyah ~ hehehehe.. dah nmenya crita msti ade unsur suspen.. tol x?

Aqilah ~ dengan siapa ya? isk I pun blur gak nak smbungkannya..

Anony ~ bkn Ricky.. ntah makhluk ALLAH mana entah

Rant|ng Puteh ~ I x tau tu kete sapa yg Qish terserempak..

Anony ~ nyanyi jup lagu Geby.. jauh kau pergi meninggalkan diriku.. di sini aku merindukan dirimu... lalala..

Epy elina ~ nga.. smpt x smpat nih.. isk mintak2 smpatlah ya..

Cikgu lizz ~ bgus gak idea cikgu tu..:d

Anony ~ ya2 insyaALLAH.. sy pun agk bz.. nk update pun curi2 masa ni..

Anony ~ suspen suspended.. urgh tingat pula akn account suspen yg dpljari wktu zmn bljr dlu.. eh apa kena mngena accnt suspen dgn cite ni?? abaikan jelah kalau x fhm.. ai da stat merapu ni..

Miz Ruha.. ~ nsib mnyebelahi Daniel.. tpi nasib Balqish.. entahlah masih tak pasti..

Kak Long ~ Cite pnjg lagi ni kak long.. kena nangis2 dulu.. hehe

Anonymous said...

huwaaa...seronokkk!!!!
niel x jd kwin..yey!!
niel...cpt kjr qish..:P
smbung kak jgn x smbung..hehe

-cahaya-

Nuril Bahanudin said...

Wah sronok ek cahaya..
new n3.. nnti2lah..

nik suriyani said...

salam nuril...
lmbt lg...
tp pueh ati...sonok sgt2...
ade lg ke qish kat umh 2...???

Nuril Bahanudin said...

Hehehe...
nik..
xpa btter late than never..
sabau2 nxt ntry ti taulah apa jdinya..

Papa meow said...

Enjoy membaca, ada masa papa singgah lg baca seterusnya...harap ending yg x sedih sgt huhu...